Транспортное дело России
Журнал «Транспортное дело России» является научным изданием с многолетней историей. Журнал зарегистрирован в 1998 году, Свидетельство о регистрации средства массовой информации № 017611 от 19 мая 1998 г.
С 2003 года журнал входит в Перечень ведущих рецензируемых научных журналов и изданий, в которых должны быть опубликованы основные научные результаты диссертаций на соискание ученой степени кандидата наук, на соискание ученой степени доктора наук (Перечень ВАК).
Формат журнала А-4, печать черно-белая, тираж 1000 экземпляров, режим выхода один раз в два месяца, всего 6 выпусков в год.
ISSN 2072 - 8689
Распространение производится по подписке в редакции, а также по каталогу Агентства Роспечать (подписной индекс 36871).
Содержание №5 (156) (2021)
Экономика
УДК 338
DOI 10.52375/20728689_2021_5_3
Комплексный анализ перспектив применения положений школы предпринимательства Й. Шумпетера при разработке стратегий преодоления глобального экономического кризиса 2020-х годов
Представлены результаты анализ возможностей использования положений школы предпринимательства Й. Шумпетера при формировании стратегий преодоления глобального экономического кризиса 2020-х годов, включая такие аспекты школы предпринимательства как: анализ экономических предпосылок построения стратегии, интерпретацию стратегического мышления как «зрения», отношение к предвидению как к драматургии, построение стратегии как процесса предвидения, процессы формирования концепций и стратегий бизнеса, рассмотрение руководства как видения, сочетание предпринимательства и планирования, учет силы лидерства, целесообразность творческого поиска и др. Дана оценка перспектив использования положений школы предпринимательства Й. Шумпетера при формировании стратегий преодоления глобального экономического кризиса 2020-х годов на микро- и макроэкономическом уровне.
Ключевые слова: комплексный анализ, перспективы применения, школа предпринимательства, разработка стратегии, преодоление кризиса.
Тебекин А.В., д.т.н., д.э.н., профессор, почетный работник науки и техники Российской Федерации, профессор кафедры «Менеджмент» Московского государственного института международных отношений (Университета) МИД России, e-mail: Tebekin@gmail.com
Митропольская-Родионова Н.В., к.э.н., доцент кафедры «Менеджмент» Одинцовского филиала МГИМО МИД России
Хорева А.В., старший преподаватель кафедры «Менеджмент» Одинцовского филиала МГИМО МИД России
Comprehensive analysis of the prospects for the application of the provisions of the school of entrepreneurship J. Schumpeter in the development of strategies to overcome the global economic crisis of the 2020s
The article presents the results of the analysis of the possibilities of using the provisions of the school of entrepreneurship by J. Schumpeter in the formation of strategies to overcome the global economic crisis of the 2020s, including such aspects of the school of entrepreneurship as: analysis of the economic prerequisites for building a strategy, interpretation of strategic thinking as “vision”, attitude to foresight as to drama, building a strategy as a process of foresight, the processes of forming business concepts and strategies, considering leadership as a vision, combining entrepreneurship and planning, taking into account the strength of leadership, the feasibility of creative search, etc. The prospects for using the provisions of the school of entrepreneurship J. Schumpeter in the formation of strategies to overcome the global economic crisis of the 2020s at the micro- and macroeconomic level.
Keywords: comprehensive analysis, application prospects, school of entrepreneurship, strategy development, overcoming the crisis.
Tebekin A., Doctor of Technical Sciences, Doctor of Economics, Professor, Honorary Worker of Science and Technology of the Russian Federation, Professor of the Management chair of the Moscow State Institute of International Relations (University) of the Ministry of Foreign Affairs of Russia, e-mail: Tebekin@gmail.com
Mitropolskaya-Rodionova N., Ph.D., Associate Professor, Management chair, Odintsovo Branch, MGIMO of the Ministry of Foreign Affairs of Russia
Khoreva A., Senior Lecturer, Management chair, Odintsovo Branch, MGIMO of the Ministry of Foreign Affairs of Russia
Экономика
УДК:339.924
DOI 10.52375/20728689_2021_5_11
Формирование долговременных основ для консолидации и устойчивого развития ЕАЭС
В статье рассматривается стратегическая концепция консолидации и устойчивого развития ЕАЭС в условиях постпандемийного восстановления экономики и последующего периода. Рассмотрены вопросы стратегического планирования, социально-экономических показателей, формирования адаптивной евразийской экономической модели, основные направления трансформация либеральной бюджетной и денежно-кредитной политики центральных банков стран-членов ЕАЭС. Особое внимание уделено углублению научно-технологической интеграции в странах ЕАЭС, в том числе с учетом технологических вызовов развитых стран, а также преодолению социальных противоречий.
Ключевые слова: стратегическое планирование, цивилизационная модель, адаптивная евразийская экономическая модель, научно-технологическая интеграция, консолидация стран.
Ситников Е.В., к.э.н., доцент кафедры «Менеджмент и маркетинг», ФГБОУ ВО «Российский химико-технологический университет имени Д.И. Менделеева», е- mail:e.sitn@yandex.ru
Гавриленко Н.И., д.э.н., профессор кафедры «Менеджмент и маркетинг», ФГБОУ ВО «Российский химико-технологический университет имени Д.И. Менделеева», е- mail:nig53@yandex.ru
Вакуленко В.Ф., к.п.н., доцент кафедры «Менеджмент и маркетинг», проректор по общим вопросам ФГБОУ ВО «Российский химико-технологический университет имени Д.И. Менделеева», е- mail: vvakulenko@muctr.ru
Шушунова Т.Н., к.т.н., доцент кафедры «Менеджмент и маркетинг», ФГБОУ ВО «Российский химико-технологический университет имениД.И. Менделеева», е- mail: serg-1167@yandex.ru
Самороков А.В., к.э.н., доцент кафедры «Менеджмент и маркетинг», ФГБОУ ВО «Российский химико-технологический университет имени Д.И. Менделеева», е- mail: samorokov@rambler.ru
Formation of long-term bases for consolidation and sustainable development of the EAEU
The article examines the strategic concept of consolidation and sustainable development of the EAEU in the context of post-pandemic economic recovery in countries. The issues of strategic planning of socio-economic indicators of the adaptive Eurasian economic model, the main directions of the transformation of the liberal budgetary and monetary policy of the central banks of the EAEU member states are considered. Particular attention is paid to deepening scientific and technological integration in the EAEU countries to overcome social contradictions and technological challenges of developed countries.
Keywords: strategic planning, civilization model, adaptive Eurasian economic model, scientific and technological integration, consolidation of countries.
Sitnikov E., Ph.D, Associate Professor, Management and marketing chair, FSEI HPE «D. Mendeleyev University of Chemical Technology of Russia», e-mail: e.sitn@yandex.ru
Gavrilenko N., Doctor of Economics, Professor of the Management and marketing chair, FSEI HPE «D. Mendeleyev University of Chemical Technology of Russia», e-mail:nig53@yandex.ru
Vakulenko V., Ph.D., associate professor of the Management and marketing chair, vice-rector for general issues, FSEI HPE «D. Mendeleyev University of Chemical Technology of Russia», e-mail: vvakulenko@muctr.ru
Shushunova T., Ph.D., Associate Professor of the Management and marketing chair, FSEI HPE «D. Mendeleyev University of Chemical Technology of Russia», e-mail: serg-1167@yandex.ru
Samorokov A., Ph.D, Associate Professor of the Management and marketing chair, FSEI HPE «D. Mendeleyev University of Chemical Technology of Russia», e-mail: samorokov@rambler.ru
Экономика
УДК 330.311
DOI 10.52375/20728689_2021_5_14
Ресурсный потенциал организаций
Статья содержит обоснованные авторские показатели оценки уровня реализации организациями имеющегося у них ресурсного потенциала, представляющие собой общую результативность и общую затратность соответствующих мероприятий в осуществляемой деятельности по базовым и подкрепляющим направлениям, составляющие в единстве инструментарий, направленный на конкретизацию действий по его использованию путем сбалансированности ресурсных звеньев.
Ключевые слова: организации, уровень реализации ресурсного потенциала, результативность, затратность.
Ильин С.Ю., к.э.н., доцент департамента «Менеджмент и инновации», ФГБОУ ВО «Финансовый университет при Правительстве Российской Федерации», e-mail: i.sergey777@gmail.com
The resource potential of organizations
The article contains reasonable author’s indicators for assessing the level of implementation by organizations of their existing resource potential, which represent the overall result-effectiveness and overall expenses-effectiveness of relevant activities in the activities carried out in basic and reinforcing spheres, which together form a toolkit aimed at specifying actions to use it by balancing resource links.
Keywords: organizations, level of realization of resource potential, result-effectiveness, expenses-effectiveness.
Ilyin S., Ph. D., associate Professor of the Management and Innovation chair, FSEBU HE « Financial University under the Government of the Russian Federation», e-mail: i.sergey777@gmail.com
Экономика
УДК 656.073
DOI 10.52375/20728689_2021_5_16
Исследование устойчивости и факторов внешней динамики функционирования и развития аэропортовых предприятий
В статье отражены практические и теоретические аспекты описания устойчивости аэропортового предприятия как экономической системы, динамика и факторы функционирования гражданской авиации, обоснована актуальность управления устойчивостью и обоснован авторский подход к сущности понятия экономической устойчивости в условии активного влияния внешних факторов и генерируемых ими возмущений экономических систем. Отражены задачи и схема дальнейшего исследования вопросов управления экономической устойчивостью аэропортовых предприятий в условиях воздействия внешних и внутренних факторов.
Ключевые слова: аэропортовое предприятие, развитие, управление, факторы, экономическая устойчивость.
Плахин Д.О., советник ректора, ФГБОУ ВО «Санкт-Петербургский государственный университет гражданской авиации», e-mail: plaha555@mail.ru
Панкратова А.Р., к.э.н., доцент кафедры «Аэропортов и авиаперевозок», ФГБОУ ВО «Санкт-Петербургский государственный университет гражданской авиации», e-mail: pankratova999@mail.ru
Research of stability and external dynamics factors in the airport enterprises functioning and development
The article reflects the practical and theoretical aspects of describing the sustainability of an airport enterprise as an economic system, the dynamics and factors of the functioning of civil aviation, substantiates the relevance of sustainability management and substantiates the author's approach to the essence of the concept of economic sustainability in the condition of the active influence of external factors and the disturbances of economic systems generated by them. The tasks and scheme of further research on the management of the economic sustainability of airport enterprises under the influence of external and internal factors are reflected.
Keywords: airport enterprise, development, management, factors, economic sustainability.
Plakhin D., advisor rector, FSBEI HE «St.Petersburg State University of Civil Aviation», e-mail: plaha555@mail.ru
Pankratova A., Ph.D., associate professor of the Airports and Air Transportation chair, FSBEI HE «St.Petersburg State University of Civil Aviation», e-mail: pankratova999@mail.ru
Экономика
УДК 330; 338
DOI 10.52375/20728689_2021_5_20
Будущее общественной и частной собственности в части интеллектуального продукта в свете происходящих технико-технологических и социально-экономических трансформаций
Аннотация: Представлены результаты исследования вероятных тенденций и перспектив развития общественной и частной собственности в части интеллектуального продукта, обусловленные происходящими в процессе смены технических укладов (шестым пятого) технико-технологических и социально-экономических трансформаций, затрагивающих отношения прав собственности. Показано, что с ростом неосязаемой составляющей интеллектуального продукта усложняется проблема обеспечения адекватности оценки многих интеллектуальных продуктов, которые становятся притягательным объектом инвестирования в условиях избыточной массы ничем не обеспеченных финансовых ресурсов. Проведена прямая аналогия сегодняшней ситуации, сложившейся на рынке интеллектуального продуктов, с пузырем доткомов, раздутым на рубеже XX и XXI веков. Спрогнозировано, что при существующих тенденциях развития мировой экономики частная собственность на наиболее перспективные объекты интеллектуальной собственности будут по-прежнему находиться в руках ТНК. В то же время в связи с перманентным ускорением научно-технического прогресса и соответствующей рутинизацией многих инновационных процессов, сделано предположения, что существенная часть интеллектуальных продуктов как объектов интеллектуальной собственности, переходя из разряда интеллектуальной продукции в традиционную, будут более быстрыми темпами становится объектами общественной собственности.
Ключевые слова: будущее, общественная и частная собственность, интеллектуальный продукт, технико-технологические трансформации, социально-экономические преобразования.
Тебекин А.В., д.т.н, д.э.н., профессор, почетный работник науки и техники Российской Федерации, профессор кафедры менеджмента Московского государственного института международных отношений (Университета) МИД России, e-mail: Tebekin@gmail.com
Митропольская-Родионова Н.В., канд. экон. наук, доцент кафедры менеджмента Одинцовского филиала МГИМО МИД России, e-mail: n.mitropolskaya@odin.mgimo.ru
Хорева А.В., старший преподаватель кафедры менеджмента Одинцовского филиала МГИМО МИД России, e-mail: a.horeva@odin.mgimo.ru
The future of public and private property in terms of the intellectual product in the light of the ongoing technical, technological and socio-economic transformations
Resume: The article presents the results of a study of probable tendencies and prospects for the development of public and private property in terms of the intellectual product, caused by the technical, technological and socio-economic transformations occurring in the process of changing technical structures (sixth to fifth), affecting property rights relations. It is shown that with the growth of the intangible component of the intellectual product, the problem of ensuring the adequacy of the assessment of many intellectual products becomes more complicated, which become an attractive investment object in conditions of an excess mass of unsecured financial resources. A direct analogy is drawn between the current situation in the market of intellectual products and the dot-com bubble that was inflated at the turn of the 20th and 21st centuries. It is predicted that with the current trends in the development of the world economy, private ownership of the most promising objects of intellectual property will continue to be in the hands of TNCs. At the same time, due to the permanent acceleration of scientific and technological progress and the corresponding routinization of many innovative processes, it is assumed that a significant part of intellectual products as objects of intellectual property, passing from the category of intellectual products to traditional ones, will become objects of public property at a faster rate.
Keywords: future, public and private property, intellectual product, technical and technological transformations, socio-economic transformations.
Tebekin A.V., Doctor of Engineering, Doctor of Economics, professor, honorary worker of science and technology of the Russian Federation, professor of department of management of the Moscow State Institute of International Relations (University) MFA of Russia, e-mail: Tebekin@gmail.com
Mitropolskaya-Rodionova N.V., Ph.D. econ Sci., Associate Professor, Department of Management, Odintsovo Branch, MGIMO of the Ministry of Foreign Affairs of Russia, e-mail: n.mitropolskaya@odin.mgimo.ru
Khoreva A.V., Senior Lecturer, Department of Management, Odintsovo Branch, MGIMO of the Ministry of Foreign Affairs of Russia, e-mail: a.horeva@odin.mgimo.ru
Экономика
УДК 658.382.3:656.2:004.8:334
DOI 10.52375/20728689_2021_5_29
Моделирование оценочных сессий по охране труда для цифрового управления бизнес-процессами достижения «осознанной безопасности»
В современных условиях одним из важнейших приоритетов направлений развития государства является ее «человекоориентированность» для создания условий повышения продуктивности человеческого капитал. Для достижения этого показателя в части охраны труда введен термин «осознанная безопасность» – инструмент, который позволяет снижать травматизм за счет внутренних качеств работника: знаний, навыков, личного отношения с использованием цифровых технологий и платформ.
Ключевые слова: цифровая трансформация, навыки принятия «безопасных решений», «осознанная безопасность», инновационные образовательные технологии, дистанционные образовательные технологии, цифровое управление.
Соколова И.И., к.э.н., доцент, ФГАОУ ВО «Российский университет транспорта»
Соловьев А.Д., старший преподаватель, ФГАОУ ВО «Российский университет транспорта»
Леонова А.В., старший преподаватель, ФГАОУ ВО «Российский университет транспорта»
Simulation of assessment sessions on occupational safety for digital business process management
In modern conditions, one of the most important priorities of the development of the state is its «human orientation» to create conditions for increasing the productivity of human capital. To achieve this indicator in terms of occupational safety, the term «conscious safety» has been introduced – a tool that allows reducing injuries due to the internal qualities of the employee: knowledge, skills and personal attitude using digital technologies and platforms.
Keywords: digital transformation, skills of making «safe decisions», «conscious security», innovative educational technologies, distance learning technologies, digital management.
Sokolova I., Ph.D., Professor assistant, FSAEI HE «Russian University of Transport»
Soloviev A., Senior Lecturer, FSAEI HE «Russian University of Transport»
Leonova A., Senior Lecturer, FSAEI HE «Russian University of Transport»
Экономика
УДК 338.47
DOI 10.52375/20728689_2021_5_31
Подход к моделированию гибридных технологий цифровизации с использованием инструментов теории игр
Предложен подход к моделированию отношений участников гибридной цифровизации на основе использования терминов и инструментов теории игр, рассмотрена концепция построения игровой матрицы взаимодействия перевозчика и грузоотправителя, раскрываются возможные эффекты для каждой стороны игрового взаимодействия. Использованы методы игрового моделирования, сценариев, инструменты анализа в цепях поставок. Результат исследования: обоснование практической реализуемости использования аппарата теории игр в процессе моделирования взаимодействия на примере цифровой платформы клиентских сервисов участников мультимодальных перевозок.
Ключевые слова: теория игр, равновесию по Нэшу, оценка цифровой платформы, гибридные цифровые технологии.
Гулый И.М., к.э.н., доцент кафедры «Экономика транспорта», ФГБОУ ВО «Петербургский государственный университет путей сообщения Императора Александра I», e-mail: ilya.guliy@mail.ru
eLibrary SPIN: 1788-1967; ORCID: 0000-0001-8676-1561
An approach to modeling hybrid digitalization technologies using game theory tools
An approach to modeling the relations of participants in hybrid digitalization based on the use of terms and tools of game theory is proposed, the concept of constructing a game matrix of interaction between the carrier and the shipper is considered, possible effects for each side of the game interaction are revealed. The methods of game modeling, scenarios, and analysis tools in supply chains were used. The result of the study: substantiation of the practical feasibility of using the game theory apparatus in the process of interaction modeling on the example of a digital platform of client services of multimodal transportation participants.
Keywords: game theory, Nash equilibrium, digital platform evaluation, hybrid digital technologies.
Gulyi I., Ph.D., Associate Professor, Transport Economics chair, Emperor Alexander I St. Petersburg State Transport University, e-mail: ilya.guliy@mail.ru
eLibrary SPIN: 1788-1967; ORCID: 0000-0001-8676-1561
Экономика
УДК 338.28:656.7
DOI 10.52375/20728689_2021_5_34
Исследование цифровой трансформации операционной среды авиакомпании
Главным преимуществом цифровой экономики перед традиционной является реализация возможности автоматического управления всей системой (или отдельными компонентами), а также ее практически неограниченное масштабирование без потери эффективности. Для достижения существенных результатов при цифровизации экономики на данном этапе необходим переход к цифровым платформам. Платформа − это не новая рыночная площадка, а базовая инфраструктура, создающая взаимодействие между разными субъектами. Важным этапом цифровой трансформации операционной среды авиакомпании является взаимодействие с аэродромами и аэропортовыми комплексами. России нужны новые компактные, высокотехнологичные аэропорты.
Ключевые слова: экономика, цифровая экономика, цифровая трансформация, региональные авиаперевозки, инновационные территориальные кластеры, технологические платформы, инновационное развитие, рейтинг регионов
Матюха С.В., к.х.н, заместитель генерального директора ООО «Аэросвет»
Study of the digital transformation of the airline's operating environment
The main advantage of the digital economy over the traditional one is the implementation of the possibility of automatic control of the entire system (or individual components), as well as its almost unlimited scaling without loss of efficiency. To achieve significant results in the digitalization of the economy at this stage, a transition to digital platforms is required. The platform is not a new marketplace, but a basic infrastructure that creates interaction between different actors. An important stage in the digital transformation of the airline's operating environment is interaction with airfields and airport complexes. Russia needs new, compact, high-tech airports.
Keywords: economy, digital economy, digital transformation, regional air transportation, innovative territorial clusters, technological platforms, innovative development, rating of regions.
Matyukha S., Ph.D, Deputy General Director of Aerosvet LLC
Экономика
УДК 65
DOI 10.52375/20728689_2021_5_36
Актуальные вопросы пространственного развития транспортной инфраструктуры
Важным способом достижения высоких темпов роста экономики является повышение совокупной факторной производительности транспорта, в том числе за счет развития транспортной инфраструктуры. Ключевые позиции в транспортном комплексе России и одну из наиболее развивающихся подотраслей национального хозяйства занимает автомобильный транспорт. Отсюда следует важность обеспечения дорожной инфраструктуры, необходимости её модификации, преобразования и устойчивого развития.
Ключевые слова: транспорт, автомобильный транспорт, дорожная инфраструктура, автосервис.
Пророков А.Н., к.э.н., доцент, доцент кафедры «Экономика и предпринимательство» ГОУ ВО МО «Московский государственный областной университет», действительный член Академии менеджмента в образовании и культуре, почетный профессор по кафедре «Экономика и управление народным хозяйством», заслуженный экономист Вольного экономического общества России, e-mail: meo.prorokov@yandex.ru
Шишова Л.С., к.э.н., доцент, доцент Институт экономики и финансов, РУТ (МИИТ), доцент кафедры «Экономика и предпринимательство» ГОУ ВО МО «Московский государственный областной университет», e-mail: zabava712@mail.ru
Topical issues of spatial development of transport infrastructure
An important way to achieve high economic growth rates is to increase the total factor productivity of transport, including through the development of transport infrastructure. Automobile transport occupies key positions in the transport complex of Russia and one of the most developing sub-sectors of the national economy. This implies the importance of providing road infrastructure, the need for its modification, transformation and sustainable development.
Keywords: transport, road transport, road infrastructure, car service.
Prorokov A., PhD in Economics, associate professor, Academician of Academy of management in education and culture, honorary Professor in the Department of «Economics and national economy management», honored economist the Free, economic society of Russia, Moscow state regional university, e-mail: meo.prorokov@yandex.ru
Shishova L., Ph.D., assistant professor, Associate Professor Institute of Economics and Finance, RUT (MIIT), Associate Professor of the Economics and Entrepreneurship, Moscow State Regional University, e-mail: zabava712@mail.ru
Экономика
УДК 336.2
Информационные методы использования расчетов налоговой нагрузки
Анализ налоговой нагрузки в деятельности банков выступает постоянно дискуссионной темой исследований ученых и практиков. Особенно актуальным это является в условиях глобализации, что, в свою очередь, приводит к большей международной мобильности капитала.
Вопрос налоговой нагрузки неразрывно связан как с развитием банковской системы в России, так и финансового сектора и экономики в целом. Роль банков в рыночной экономике заключается в проведении ими финансово-посреднических операций между хозяйствующими субъектами, предоставлении им финансовых ресурсов для развития производства, сферы услуг и тому подобное. Специфика банковской деятельности с точки зрения налогов имеет непосредственное и опосредованное влияние как на собственную налоговую нагрузку, так и на налоговую нагрузку клиентов и контрагентов кредитных учреждений.
Высоко оценивая научные наработки, считаем, что вопрос налогообложения банков требует постоянного детального исследования и оценки в соответствии с изменениями в социально-экономической среде России и мира.
Ключевые слова: налог, расчет, метод, исчисление, нагрузка
Хит Е.В., к.э.н., доцент кафедры «Информационно-аналитическое обеспечение и бухгалтерский учет», ФГБОУ ВО «Новосибирский государственный университет экономики и управления «НИНХ», e-mail: e.v.hit@edu.nsuem.ru, SPIN-код в НЭБ: 8638-4737
Information methods for using tax calculations
The analysis of the tax burden in the activities of banks is a constantly debatable topic of research by scientists and practitioners. This is especially relevant in the context of globalization, which, in turn, leads to greater international mobility of capital. The issue of the tax burden is inextricably linked with the development of the banking system in Russia, as well as the financial sector and the economy as a whole.
The role of banks in a market economy is to conduct financial and intermediary operations between economic entities, providing them with financial resources for the development of production, services, and the like. The specifics of banking activities from the point of view of taxes have a direct and indirect impact both on their own tax burden and on the tax burden of customers and counterparties of credit institutions.
Appreciating the scientific achievements, we believe that the issue of taxation of banks requires constant detailed research and evaluation in accordance with changes in the socio-economic environment of Russia and the world.
Keywords: tax, calculation, method, calculation, load
Hit E., Ph.D., associate professor Associate Professor, Information and Analytical Support and Accounting chair, FSBEI HE «Novosibirsk State University of Economics and Management «NINH», е-mail: e.v.hit@ edu.nsuem.ru, SPIN-code in the scientific electronic library: 8638-4737
Экономика
УДК 004.942
УДК 33
DOI 10.52375/20728689_2021_5_44
Влияние суперкритерий в модели разработчика бизнес-модели развития компании под технологии трансформации в экосистемы и реконфигурирование стоимости
Цифровые технологии меняют способ взаимодействия компании с клиентами и партнерами, трансформируя внутренние процессы и открывая возможности для выявления и внедрения новых методов распространения продуктов и возможностей монетизации услуг. Полноценная реализация цифровой трансформации бизнес-модели компании в рамках комплексного подхода не является доступной для большинства компаний малого и среднего бизнеса в связи со значительными затратами. Суперкритерии дают возможность частные решения упорядочить по параметрам. При оценивании в программной инженерии применяют модели регрессии, в том числе разработанные Б.Боумом с использованием трехточечной оценки, с заданием наименьшего, наибольшего и самого вероятного значения, а также использование закона распределения и построения оптимального плана разработки с использованием метода Монте-Карло. В результате для развития все чаще компании используют бизнес-модель экосистемы, которая выгодна для всех участников рынка цифровой экономики и позволяет повысить уровень лояльности клиента к конкретной компании экосистемы, и к продуктам и услугам экосистемы в целом.
Ключевые слова: цифровизация, цифровая трансформация, бизнес-модель, бизнес-процесс, экосистема, бизнес-модель, омниканальность, цифровая трансформация.
Тимофеев А.Г., к.э.н., доцент, ФГБОУ ВО «РЭУ им. Г.В. Плеханова», e-mail: Timofeev.AG@rea.ru
Лебединская О.Г., к.э.н., доцент, ФГБОУ ВО «РЭУ им. Г.В. Плеханова», e-mail: Lebedinskaya O.G.@rea.ru
Influence of supercriteria in the model of the developer of the business model of the company’s development under technologies of transformation into ecosystems and reconfiguration of value
Digital technologies are changing the way a company interacts with customers and partners, transforming internal processes and opening up opportunities for identifying and implementing new methods of distributing products and opportunities for monetizing services. The full implementation of the digital transformation of the company’s business model within the framework of an integrated approach is not available to most small and medium-sized businesses due to significant costs. Supercriteria make it possible to arrange particular solutions by parameters. When estimating in software engineering, regression models are used, including those developed by Bohm using a three-point estimate, with setting the lowest, highest and most probable values, as well as using the distribution law and constructing an optimal development plan using the Monte Carlo method. As a result, companies are increasingly using the ecosystem business model for development, which is beneficial for all participants in the digital economy market and allows increasing the level of customer loyalty to a specific company in the ecosystem, and to the products and services of the ecosystem as a whole.
Keywords: digitalization, digital transformation, business model, business process, ecosystem, business model, omnichannel, digital transformation.
Timofeev A., Ph.D., assistant professor, FSBEI HE «Plekhanov Russian University of Economics», e-mail: Timofeev.AG@rea.ru
Lebedinskaya O., Ph.D., assistant professor, FSBEI HE «Plekhanov Russian University of Economics», e-mail: Lebedinskaya O.G.@rea.ru
Экономика
УДК 656
DOI 10.52375/20728689_2021_5_50
Экономическая эффективность применения накопителей энергии в электрической передаче тепловоза
В статье рассмотрены вопросы накопителя энергии в электрической передаче тепловоза. Приведен расчёт расходов капитальных одномоментных, доходов годовых, доходов дисконтированных годовых, доходов дисконтированных чистых за нарастающий период лет и срока окупаемости расходов капитальных.
Ключевые слова: накопитель электрической энергии в электрической передаче тепловоза, капитальные расходы на это нововведение, доходы годовые, доходы дисконтированные годовые, доходы дисконтированные чистые за нарастающий период лет реализации проекта.
Федотова Н.В., к.э.н., доцент кафедры «Экономика, финансы и управление на транспорте ФГАОУ ВО «Российский университет транспорта (МИИТ)»
Крайниченко Н.В., инженер путей сообщения, выпускник МИИТа 2021 г., машинист тепловоза депо Москва-Сортировочная-Рязанская Московской железной дороги
Economic efficiency of energy storage application in electric transmission of a locomotive
The article deals with the issues of energy storage in the electric transmission of a diesel locomotive. The calculation of the costs of one-time capital, annual income, discounted annual income, discounted net income for the accruing period of years and the payback period of capital costs.
Keywords: electric energy storage unit in the electric transmission of a diesel locomotive, capital expenditures for this innovation, annual income, discounted annual income, discounted net income for the growing period of the years of project implementation.
Fedotova N., Candidate of Economic Sciences, Associate Professor of the Department of Economics, Finance and Management in Transport, Federal State Autonomous Educational Institution of Higher Education «Russian University of Transport (MIIT)»
Krainichenko N., railway engineer, graduate of MIIT in 2021, locomotive driver at the Moscow-Sortirovochnaya-Ryazan depot of the Moscow railway
Экономика
УДК 338
DOI 10.52375/20728689_2021_5_54
Концептуальное развитие инновационной деятельности в сфере АПК
В статье рассмотрены основные проблемы неразвитости рынка инноваций. Даны понятия терминам, таким, как «инновация» и «инновационная деятельность», «нововведение», «инновационный процесс».
Представлены в виде рисунка схема этапы инновационного процесса. Предложены основные направления реализации инновационных проектов.
Перечислены источники, ресурсы и виды инвестиций в аграрное производство.
Ключевые слова: инновации, сельскохозяйственные организации, инновационный процесс, инновационная деятельность, аграрное производство.
Апалькова И.Ю., к.э.н., доцент, зав. кафедрой «Экономика и бухгалтерский учёт», Московский региональный социально-экономический институт (МРСЭИ), e-mail: irinapalkov@yandex.ru
Conceptual development of innovation in the agricultural sector
The article deals with the main problems of the underdevelopment of the innovation market. Concepts are given for terms such as «innovation» and «innovation activity», «innovation», «innovation process».
The stages of the innovation process are presented in the form of a picture. The main directions of the implementation of innovative projects are proposed.
Sources, resources and types of investments in agricultural production are listed.
Keywords: innovation, agricultural organizations, innovation process, innovation activity, agricultural production.
Apalkova I., Ph.D., assistant professor, head of the Economics and Accounting chair, Moscow Regional Socio-Economic Institute, e-mail: irinapalkov@yandex.ru
Управление
УДК 33
DOI 10.52375/20728689_2021_5_58
Удержание лидерских позиций при позиционировании бренда мобильных телефонов
Позиционирование в мобильных телефонах является на сегодняшний момент одним из ключевых факторов влияния бренда и формирования продаж данного товара и формирует индустрию, помимо технологического развития, которое не стоит на первом месте у покупателей в связи со сменой приоритетов использования. Актуальность исследований в данном проблемном поле определяется на сегодняшний день тем, что в мире высоких технологий сложно выделиться, но эта не самая важная часть, которая присутствует в компаниях. Пока остальные пытаются выбраться в лидирующие позиции по продажам, существующим лидерам стоит эффективней подходить к вопросам решаемости проблем постоянно. Речь идет не только о технологиях, которые облегчают нам жизнь, но и о профессионально важных. Задача данной статьи - объяснить компаниям их результаты на рынке и в рейтинге. Провести сравнительный анализ. Показать остальным брендам, которые не вошли в лидирующие позиции, как пример, почему они просто продаются, а не являются чем-то особенным. Также раскрыть внимание к вещам и быть более осведомленными в сфере выбора стратегий и внутренних разработок компании. Предвидеть и успеть подстроиться под новые тенденции рынка и внимательнее прибегать к методу позиционирования и PR. Мы должны убедиться в данной необходимости, так как на рынке высоких технологий пользователям не всегда удаётся объяснить, что кому нужно. При огромном скоплении брендов и товарных различий между ними стоит сосредоточиться на выборе позиционирования.
Ключевые слова: лидерские позиции, менеджмент, маркетинг, смартфоны, IT компания, гаджеты, бренд, Nokia, HTC, Apple, Samsung, Huawei, Xiaomi, BBK, HONOR, Windows Mobile, iOS, Android, операционная система, позиционирование.
Захарова Т.И., к.э.н., доцент Базовой кафедры Благотворительного фонда поддержки образовательных программ «КАПИТАНЫ» «Инновационный менеджмент и социальное предпринимательство» ФГБОУ ВО «РЭУ им. Г.В. Плеханова», e-mail: Zaharova.TI@rea.ru
Садыкова К.В., к.э.н., доцент Базовой кафедры Благотворительного фонда поддержки образовательных программ «КАПИТАНЫ» «Инновационный менеджмент и социальное предпринимательство» ФГБОУ ВО «РЭУ им. Г.В. Плеханова», e-mail: sadykova.kv@rea.ru
Фатьянова И.Р., к.э.н., доцент кафедры Организационно-управленческих инноваций ФГБОУ ВО «РЭУ им. Г.В. Плеханова», e-mail: Fatyanova.IR@rea.ru
Халиль Исам Ахмад, старший преподаватель кафедры «Массовые коммуникации» Филологического факультета, ФГАОУ ВО «Российский университет дружбы народов», e-mail: khalilisam@outlook.com
Holding leadership positions when positioning the mobile phone brand
Positioning in mobile phones is currently one of the key factors in the influence of the brand and the formation of sales of this product and forms the industry, in addition to technological development, which is not in the first place among buyers due to the change in priorities of use. The relevance of research in this problem field is determined today by the fact that it is difficult to stand out in the world of high technologies, but this is not the most important part that is present in companies. While others are trying to get into a leading position in sales, the existing leaders should be more effective in solving problems constantly. We are talking not only about technologies that make our lives easier, but also about professionally important ones. The purpose of this article is to explain to companies their results in the market and in the rating. Conduct a comparative analysis. Show the rest of the brands that are not in the leading positions, as an example, why they are just sold, and not something special. Also, open your attention to things and be more knowledgeable about the choice of strategies and internal developments of the company. Anticipate and manage to adapt to new market trends and more carefully resort to the method of positioning and PR. We need to make sure that this is necessary, because in the high-tech market, users are not always able to explain what they need. With a huge accumulation of brands and product differences between them, it is worth focusing on the choice of positioning.
Keywords: leadership, management, marketing, smartphones, IT company, gadgets, brand, Nokia, HTC, Apple, Samsung, Huawei, Xiaomi, BBK, HONOR, Windows Mobile, iOS, Android, operating system, positioning.
Zakharova T., Ph.D., Associate Professor of Basic Department of Charity fund for support of educational programs CAPITAINS, Innovative Management and Social Enterpreneurship, FSBEI HE «Plekhanov Russian University of Economics», e-mail: Zaharova.TI@rea.ru
Sadykova K., Ph.D., Associate Professor of Basic Department of Charity fund for support of educational programs CAPITAINS, Innovative Management and Social Enterpreneurship, FSBEI HE «Plekhanov Russian University of Economics», e-mail: sadykova.kv@rea.ru
Fatyanova I., Ph.D., Associate Professor of Organizational and Managerial Innovations Department FSBEI HE «Plekhanov Russian University of Economics», e-mail: Fatyanova.IR@rea.ru
Khalil Isam Ahmad, Senior Lecturer of the Department of Mass Communications of the Faculty of Philology, RUDN
Управление
УДК 330.341
DOI 10.52375/20728689_2021_5_62
Технологии в системе хозяйственных операций
Статья посвящена авторскому инструментарию в области построения методик расчета показателей эффективного и интенсивного применения технологий хозяйствующими субъектами в процессе осуществления своей деятельности. Он включает в себя методики оценки результативности и затратности (технологической эффективности) и их воздействия на результат и затраты в динамике, доступные для использования всеми хозяйствующими субъектами независимо от экономико-правового статуса.
Ключевые слова: технологии, результат, технологические затраты, эффективность, интенсификация.
Ильин С.Ю., к.э.н., доцент департамента «Менеджмент и инновации», ФГБОУ ВО «Финансовый университет при Правительстве Российской Федерации», e-mail: i.sergey777@gmail.com
The technologies in the system of business operations
The article is devoted to the author’s tools in the field of constructing methods for calculating indicators of effective and intensive use of technologies by business entities in the process of carrying out their activities. It includes methods for assessing the result-effectiveness and expenses-effectiveness (technological efficiency) and their impact on the result and expenses in dynamics, available for use by all business entities regardless of economic and legal status.
Keywords: technologies, results, technological expenses, efficiency, intensification.
Ilyin S., Ph. D., associate professor of the Management and Innovation chair, FSEBU HE «Financial University under the Government of the Russian Federation», e-mail: i.sergey777@gmail.com
Управление
УДК 656.078.8:656
DOI 10.52375/20728689_2021_5_64
Факторы, влияющие на формирование конкурентных преимуществ в сфере транспорта
На современном этапе требование снизить распространение коронавирусной инфекции повергло мировую экономику в глобальный кризис, что усилило тенденции к снижению объёмов транспортного сообщения. Карантин и изоляция негативно влияют на темпы экономического роста многих стран мира. В такой ситуации современные логистические подходы к обоснованию управленческих решений позволят добиться восстановления экономики, поскольку ресурсы будут размещаться эффективно, издержки производства и обращения достигнут оптимальных в сложившихся условиях значений, в хозяйствующих субъектах транспортной системы станет возможным формирование ключевых конкурентных преимуществ.
Материал статьи раскрывает альтернативы решений для транспортной отрасли РФ с целью развить конкурентные преимущества, несмотря на кризисную ситуацию в мировой экономике. Проведен аналитический обзор конкурентных преимуществ, потенциально благоприятных для реализации задач расширения рынков трудовых ресурсов на основе новых профессий, стимулирования роста валового внутреннего продукта, трансформации системы управления транспортным комплексом с целью обеспечения инвестиционной привлекательности.
Ключевые слова: факторы, формирование, конкуренция, транспорт, преимущества.
Терешина Н.П., д.э.н., профессор, ФГАОУ ВО «Российский университет транспорта»
Тонг Хонг Фи, аспирант кафедры «Экономика и управление на транспорте», ФГАОУ ВО «Российский университет транспорта»
Factors influencing the formation of competitive advantages in the field of transport
In the current conditions of the global economic crisis, the application of logistics principles is one of the most important factors of economic growth due to the efficient allocation of resources, minimizing government costs while ensuring absolute and comparative competitive advantages in the development of the national transport system. The article explores possible ways to develop the competitive advantages of the transport industry of the Russian Federation during the global economic crisis. The competitive advantages of the country contributing to the creation of new jobs, contributing to the development of industry and investment attractiveness of the transport industry, causing GDP growth are analyzed.
Keywords: factors, formation, competition, transport, advantages.
Tereshina N., Doctor of Economics, professor, FSAEI HE «Russian University of Transport»
Tong Khong Fi, the post-graduate student, Transport Economics and Management chair, FSAEI HE «Russian University of Transport»
Управление
УДК 338.4
DOI 10.52375/20728689_2021_5_67
Подход к оценке инвестиционной привлекательности железнодорожного контейнерного оператора
Предметом исследования является методология оценки инвестиционной привлекательности железнодорожного контейнерного оператора. При этом работа имеет своей целью обосновать усовершенствованный автором подход к оценке инвестиционной привлекательности одного из крупнейших интермодальных контейнерных операторов с широкой сетью собственных терминалов, модифицировать алгоритм оценки операционных и финансовых результатов деятельности, с разработкой комплекса механизмов поддержки и развития железнодорожных контейнерных перевозок в целях повышения эффективности логистики компании. Методы исследования базируются на использовании рейтингового метода оценки с обоснованием основных параметров и определением результатов. Результатами исследования являются: модификация процедуры анализа операционных результатов деятельности и финансовой оценки на базе рейтингового метода, систематизация факторов факторы, определяющих инвестиционную привлекательность контейнерного оператора с учетом текущих тенденций, разработка комплекса механизмов поддержки и развития контейнерных перевозок на сети железных дорог. Представленный подход оценки может быть востребован в ходе экономического обоснования положений инвестиционных программ и проектов. Согласованной пролонгацией данного исследования выступит последующий поиск и расширение опыта по оптимизации оценочных процедур в направлении эффективной оценки инвестиционной привлекательности транспортных организаций.
Ключевые слова: контейнерные перевозки, железнодорожный транспорт, оценка инвестиционной привлекательности.
Чеченова Л.М., к.э.н., доцент, доцент кафедры «Экономика транспорта», ФГБОУ ВО «Петербургский государственный университет путей сообщения Императора Александра I», e-mail: liana1981-149@mail.ru
eLibrary SPIN:7593-2214; ORCID: 0000-0002-2641-9454
An approach to assessing the investment attractiveness of a railway container operator
The subject of the study is the methodology for assessing the investment attractiveness of a railway container operator. At the same time, the work aims to substantiate the approach improved by the author to assessing the investment attractiveness of one of the largest intermodal container operators with a wide network of its own terminals, to modify the algorithm for assessing operational and financial performance, with the development of a set of mechanisms for supporting and developing rail container transportation in order to improve the efficiency of the company's logistics. The research methods are based on the use of a rating evaluation method with justification of the main parameters and determination of the results. The results of the study are: modification of the procedure for analyzing operational performance and financial evaluation based on the rating method, systematization of factors determining the investment attractiveness of a container operator taking into account current trends, development of a set of mechanisms to support and develop container transportation on the railway network. The presented assessment approach may be in demand during the economic justification of the provisions of investment programs and projects. The agreed prolongation of this study will be the subsequent search and expansion of experience in optimizing evaluation procedures in the direction of an effective assessment of the investment attractiveness of transport organizations.
Keywords: container transportation, rail transport, assessment of investment attractiveness.
Chechenova L., Ph.D., Associate Professor, Department of Transport Economics, Emperor Alexander I St. Petersburg State Transport University, e-mail: liana1981-149@mail.ru
Управление
УДК 656.073.235
DOI 10.52375/20728689_2021_5_72
Некоторые вопросы влияния пандемии на контейнерные перевозки
В статье рассматривается влияние пандемии Covid-19 на контейнерные перевозки в России. Пандемия коронавируса оказала негативное воздействие на обычные связи между производителями и потребителями и внесла глобальные перемены в бизнес логистических фирм, во всем мире произошло огромное сокращение производства из-за закрытия границ, введения карантина и самоизоляции, которые до сих пор во многих регионах не отменены по объективным причинам. Поэтому в статье будут представлены последствия влияния пандемии на перевозки различным транспортом: авиаперевозки, железнодорожным транспортом, морские перевозки и автомобильными видами транспорта. Подробно рассмотрена динамика контейнерного рынка России по видам перевозок. Особое внимание в статье уделяется дальнейшим тенденциям в отрасли контейнерных перевозок после Covid-19.
Ключевые слова: контейнерные перевозки, авиаперевозки, морские перевозки, автомобильный транспорт, контейнерный рынок, логистические компании, экспорт, импорт, внутрироссийские перевозки, транзит, пандемия, Covid-19.
Логвинова М.А., магистрант кафедры «Экономика и маркетинг» Саратовского государственного технического университета имени Гагарина Ю.А., e-mail: mashalogvinova@mail.ru
Найденков В.И., к.э.н., доцент кафедры «Экономика и маркетинг» Саратовского государственного технического университета имени Гагарина Ю.А., e-mail: naydenkov@list.ru
Кублин И.М., д.э.н., профессор кафедры «Экономика и маркетинг» Саратовского государственного технического университета имени Гагарина Ю.А., e-mail: e-mail:ikublin@mail.ru
Воронов А.А., д.э.н., доцент, профессор кафедры «Логистика и коммерческая работа» Санкт-Петербургского государственного университета путей сообщения Императора Николая I, e-mail: voronov.a@mail.ru
Impact of the pandemic on container shipping
The article examines the impact of the Covid-19 pandemic on container shipping in Russia. Since the coronavirus pandemic did not respect the usual ties between producers and consumers and brought about global changes in the business of logistics firms, there was a huge reduction in production around the world due to the closure of borders, the introduction of quarantine and self-isolation, which are still not canceled in many regions for objective reasons. , therefore, the article will present the consequences of the pandemic on transport by such transport as: air transport, rail transport, sea transport and road transport. The dynamics of the Russian container market by type of transportation is considered in detail. The article focuses on trends as further trends in the container shipping industry after Covid-19.
Keywords: container transportation, air transportation, sea transportation, road transport, container market, logistics companies, export, import, domestic transportation, transit, pandemic, Covid-19.
Logvinova M., Master student of the Economics and Marketing chair of the Saratov State Technical University named after Gagarin Y.A., e-mail: mashalogvinova@mail.ru
Naydenkov V., Ph.D., Associate Professor of the Economics and Marketing chair, Saratov State Technical University named after Gagarin Y.A., e-mail: naydenkov@list.ru
Kublin I., Doctor of Economics, Professor of the Economics and Marketing chair, Saratov State Technical University named after Gagarin Y.A., e-mail: e-mail:ikublin@mail.ru
Voronov A., Doctor of Economics, Associate Professor, Professor of the Logistics and Commercial Work chair, St. Petersburg State University of Railways of Emperor Nicholaj I, e-mail: voronov.a@ mail.ru
Управление
УДК 338.47
DOI 10.52375/20728689_2021_5_76
Концепция мультипликатора цифровых инвестиций и его оценка по видам транспорта
Предлагается концепция мультипликатора цифровых инвестиций как показателя, на основе которого возможно оценивать прямые, косвенные эффекты цифровых инвестиций, потенциал отдачи от вложений в цифровые технологии для реинвестирования в транспортную инфраструктуру, включая новое строительство, приобретение основных фондов, модернизацию. Используются методы интеллектуального анализа больших массивов данных, многомерные процедуры анализа данных, в частности корреляционный анализ, описание межотраслевых потоков и возникающих эффектов в цепях межотраслевой кооперации. Результатом исследования является определение прямых и косвенных эффектов цифровых инвестиций в сфере российского железнодорожного, водного и воздушного транспорта на основе многомерного статистического анализа данных в 2015-2020 годы.
Ключевые слова: инвестиционный мультипликатор, цифровые инвестиции, реинвестирование, спилловер-эффекты, отдача цифровых инвестиций.
Гулый И.М., к.э.н., доцент кафедры «Экономика транспорта», ФГБОУ ВО «Петербургский государственный университет путей сообщения Императора Александра I», e-mail: ilya.guliy@mail.ru
eLibrary SPIN: 1788-1967; ORCID: 0000-0001-8676-1561
The concept of the digital investment multiplier and its assessment by mode of transport
The concept of a digital investment multiplier is proposed as an indicator on the basis of which it is possible to assess the direct and indirect effects of digital investments, the potential return on investment in digital technologies for reinvestment in transport infrastructure, including new construction, acquisition of fixed assets, modernization. The methods of intellectual analysis of large data arrays, multidimensional data analysis procedures, in particular correlation analysis, description of intersectoral flows and emerging effects in the chains of intersectoral cooperation are used. The result of the study is to determine the direct and indirect effects of digital investments in the field of Russian rail, water and air transport based on a multidimensional statistical analysis of data in 2015-2020.
Keywords: investment multiplier, digital investments, reinvestment, spillover effects, return on digital investments
Gulyi I., Ph.D., Associate Professor, Transport Economics chair, Emperor Alexander I St. Petersburg State Transport University, e-mail: ilya.guliy@mail.ru
eLibrary SPIN: 1788-1967; ORCID: 0000-0001-8676-1561
Управление
УДК 656.13.071:659.126
DOI 10.52375/20728689_2021_5_стр_
Развитие HR-бренда в управлении автомобильным бизнесом
В статье исследуются проблемы кадрового развития в автомобильном бизнесе. Особое внимание уделяется отбору и обоснованию направлений, обеспечивающих приток и удержание современной молодежи в автомобильной сфере в условиях цифровизации экономики. Проанализирована классификация критериев в зависимости от требований различных участников автомобильного бизнеса и направлений их деятельности. Основное внимание авторы уделяют углубленному изучению направления подготовки «Управление автомобильным бизнесом».
Ключевые слова: управление автомобильным бизнесом, HR-бренд, миллениалы, мотивация, управление кадровым потенциалом, профессиональные компетенции.
Меренков А.О., к.э.н., доцент кафедры «Управление транспортными комплексами», ФГБОУ ВО «Государственный университет управления», e-mail: ao_merenkov@guu.ru
HR brand development in automotive business management
The article examines the problems of personnel development in the automotive business. Particular attention is paid to the selection and justification of areas that ensure the influx and retention of modern youth in the automotive sector in the conditions of digitalization of the economy. The classification of criteria is analyzed depending on the requirements of various participants in the automotive business and their areas of activity. The authors pay special attention to the in-depth study of the direction of training «Automotive business Management».
Keywords: automotive business management, HR brand, millennials, motivation, human resource management, professional competencies.
Merenkov A.O., Candidate of Economics, Associate Professor of the Management of Transport Complexes chair, FSBEI HE «State University of Management», e-mail: ao_merenkov@guu.ru
Управление
УДК:33
DOI 10.52375/20728689_2021_5_83
Основные проблемы миграции в России и их решение
Статья посвящена рассмотрению актуальных вопросов, связанных с проблемами миграции в России и возможными вариантами их решения. В процессе исследования определено место России в системе мировых миграционных потоков, с акцентированием внимания на ситуации, которая сложилась после распада СССР. Особое внимание уделено таким проблемам, как трудовая миграция, отток высококвалифицированных кадров и образованной молодежи, стремительная депопуляция населения и значительный приток в Россию мигрантов других этносов. Для улучшения сложившейся ситуации выделен комплекс мер, которые должны реализовываться в разрезе информационного, правового, социально-экономического вектора.
Ключевые слова: миграция, Россия, политика, депопуляция, молодежь.
Гринев Н.Н., к.э.н., доцент кафедры «Менеджмент и маркетинг», ФГБОУ ВО «Российский химико-технологический университет имени Д.И. Менделеева», е- mail: grinev.n@yandex.ru
Барабанов П.А., старший преподаватель кафедры «Менеджмент и маркетинг», ФГБОУ ВО «Российский химико-технологический университет имени Д.И. Менделеева», е- mail: arsena3@bk.ru
Николаева Н.Ю., к.х.н., доцент кафедры «Менеджмент и маркетинг», ФГБОУ ВО «Российский химико-технологический университет имени Д.И. Менделеева», е- mail: ny1563@yandex.ru
Main problems of migration in Russia and their solution
The article is devoted to the consideration of topical issues related to the problems of migration in Russia and possible options for their solution. In the course of the study, the place of Russia in the system of world migration flows was determined, with an emphasis on the situation that developed after the collapse of the USSR. Special attention is paid to such problems as labor migration, the outflow of highly qualified personnel and educated youth, the rapid depopulation of the population and a significant influx of migrants from other ethnic groups to Russia. To improve the current situation, a set of measures has been identified that should be implemented in the context of information, legal, socio-economic vectors.
Keywords: migration, Russia, politics, depopulation, youth.
Grinev N., Ph.D., assistant professor of the Management and marketing chair, FSBEI HE «Mendeleev University of Chemical Technology», е- mail: grinev.n@yandex.ru
Barabanov P., head lecturer of the Management and marketing chair, FSBEI HE «Mendeleev University of Chemical Technology», е- mail: arsena3@bk.ru
Nikolaeva N., Ph.D., assistant professor of the Management and marketing chair, FSBEI HE «Mendeleev University of Chemical Technology», е- mail: ny1563@yandex.ru
Транспорт
УДК 656.61.052:519.854.2
DOI 10.52375/20728689_2021_5_87
Алгоритм работы судовой ЭВМ методом построения квадратичной задачи о назначениях
В настоящей работе предлагается вариация оптимизации обработки потоков данных судового вычислительного комплекса методом оптимизации обработки массивов данных путем построения квадратичной задачи в конфигурации всех решений о графах и мультиграфах сформулированных в терминах изоморфизма изоморфного вложения. Также, построения ряда алгоритмов нахождения приближенного ответа в помощи принятия решения судоводителем.
Ключевые слова: квадратичная задача, оптимизация, конфигурация, граф и мультиграф, алгоритм, изоморфизм, матрица, элемент, функционал, тождественность.
Стуконог С.Н., аспирант кафедры «Судовождение», ФГБОУ ВО «Государственный морской университет имени адмирала Ф.Ф. Ушакова», e-mail: 1010-95@list.ru
Алексеев А.А., аспирант кафедры «Судовождение», ФГБОУ ВО «Государственный морской университет имени адмирала Ф.Ф. Ушакова», e-mail: 618121@rambler.ru
Algorithm of the ship’s computer by the method of constructing a quadratic assignment problem
In this paper, we propose a variation of the optimization of the processing of data arrays of the ship’s computer complex by the method of optimizing the processing of data arrays by the method of constructing a quadratic problem in the configuration of all problems about graphs and multigraphs formulated in terms of isomorphism of isomorphic embedding. Also, the construction of a number of algorithms for finding an approximate answer to help the navigator make a decision.
Keywords: quadratic problem, optimization, configuration, graph and multigraph, algorithm, isomorphism, matrix, element, functional, identity.
Stukonog S., the post-graduate student, Navigation chair, FSEI HE «Admiral Ushakov Maritime University», e-mail: 1010-95@list.ru
Alekseev A., the post-graduate student, Navigation chair, FSEI HE «Admiral Ushakov Maritime University», e-mail: 618121@rambler.ru
Транспорт
УДК 656.615.071.4:681.3
DOI 10.52375/20728689_2021_5_90
Сокращение технологического простоя причалов на терминалах в морских незащищённых акваториях
При организационных процессах транспортировки грузов значительную часть времени занимают процессы погрузо-разгрузочных работ (ПРР) при смене вида транспорта. Как правило это актуально для морских портов, так как причальные сооружения, и в особенности, расположенные на открытых морских акваториях, подвержены волновым и ветровым нагрузкам, что сокращает время полезного использования причала. Кроме этого технологические простои причалов занимают значительное время, сокращение которого возможно за счёт внедрения магнитных швартовных устройств и технических средств мониторинга и документирования швартовных и грузовых операций.
Областью исследования являются вспомогательные, подготовительные эксплуатационные процессы ПРР на морской составляющей (услуги лоцмана, буксиров, швартовщиков, сюрвейера, государственной досмотровой комиссии).
Предметом исследования являются конструктивные особенности магнитных швартовных устройств на причальных сооружениях.
Ключевые слова: цикличность эксплуатационных процессов ПРР, формализация конвейерного принципа цикличности, увеличение полезного эксплуатационного времени причала, магнитное швартовное устройство, внедрение искусственного интеллекта в процесс швартовных операций, технические средства мониторинга и документирования швартовных и грузовых операций.
Устинов В.В., к.т.н., доцент кафедры «Технология транспортных процессов и управления водным транспортом», ФГБОУ ВО «Государственный морской университет имени адмирала Ф.Ф. Ушакова», капитан
Жильцова А.Ю., магистрант кафедры «Технология транспортных процессов и управления водным транспортом», ФГБОУ ВО «Государственный морской университет имени адмирала Ф.Ф. Ушакова»
Reduction of technological downtime of berths at terminals in unprotected marine waters
During the organizational processes of cargo transportation, a significant part of the time is occupied by the processes of loading and unloading operations (PRR) when changing the mode of transport. As a rule, this is relevant for seaports, since berthing facilities, and especially those located in open sea areas, are subject to wave and wind loads, which reduces the useful time of the berth. In addition, technological downtime of berths takes considerable time, which can be reduced by the introduction of magnetic mooring devices and technical means for monitoring and documenting mooring and cargo operations.
The field of research is auxiliary, preparatory operational processes of PRR on the marine component (services of a pilot, tugs, mooring operators, surveyor, state inspection commission).
The subject of the study is the design features of magnetic mooring devices on mooring structures.
Keywords: the cyclical nature of the operational processes of the PRR, the formalization of the conveyor principle of cyclicity, the increase in the useful operational time of the berth, the magnetic mooring device, the introduction of artificial intelligence in the process of mooring operations, technical means of monitoring and documenting mooring and cargo operations.
Ustinov V., Ph.D., assistant professor, Technology of transport processes and water transport management chair, FSBEI HE «Admiral Ushakov Maritime University», captain
Zhiltsova A., magistrand, Technology of transport processes and water transport management chair, FSBEI HE «Admiral Ushakov Maritime University»
Транспорт
УДК 656.6:656.02
DOI 10.52375/20728689_2021_5_93
Классификация контейнерных портов на основе судоходных линий
Статья посвящена анализу изменений, происходящих в определении порта, сущности и его типизации, а также рассмотрению классификации для контейнерных портов, основывающейся на различных видах судоходных линий. В статье исследуются существующие подходы к определению и сущности порта: порт как предприятие; порт как транспортный узел; порт как экономический субъект. Данное исследование показывает, как с развитием технологий и экономики меняются подходы к определению порта и его сущности, к его классификации. На основе всего этого был выделен один общий подход к работе порта – порт как узел транспортной системы, вследствие чего представлена классификация контейнерных портов на основе судоходных линий, которые обобщают основные характеристики контейнерных портов и/или терминалов. Проанализировав классификацию портов с точки зрения их эволюции и функциям, на основе которых был проведен анализ и уточнение изменений в портовой деятельности, было доказано, что существующая классификация имеет ограничения. Также доказано, что существующая классификация имеет ограничения в связи с растущей необходимостью анализа экономических связей между портами и регионами. Рассмотренная классификация контейнерных портов на основе судоходных линий, может служить основой для анализа взаимосвязей между портом и его регионом, между портами и внутренними терминалами, а также между деятельностью порта и информационными технологиями, так как в предложенной классификации учтены различные функции портов и их влияние на экономику.
Ключевые слова: контейнер, контейнерные перевозки, узловые порты, контейнерный порт, хинтерланд, удалённая территория, судоходные линии.
Галин А.В., д.т.н., доцент, ФГБОУ ВО «ГУМРФ имени адмирала С.О. Макарова», e-mail: galin2403@gmail.com
Горенькова В.С., аспирант, заместитель начальника отдела обеспечения учебного процесса Института международного транспортного менеджмента, научный руководитель: Кириченко А.В., д.т.н., профессор ФГБОУ ВО «ГУМРФ имени адмирала С.О. Макарова», e-mail: gorenkovavs@ gumrf.ru
Парный А.А., аспирант, научный руководитель: Галин А.А., д.т.н., доцент, ФГБОУ ВО «ГУМРФ имени адмирала С.О. Макарова», e-mail: parnyi.sasha@ mail.ru
Classification of container ports based on shipping networks
The article is devoted to the analysis of changes occurring in the definition of the port, the essence and its typification, as well as the consideration of the classification for container ports based on various types of shipping lines. The article examines the existing approaches to the definition and essence of the port: port as an enterprise; port as a transport hub; port as an economic entity. This study shows how, with the development of technology and economics, approaches to the definition of a port and its essence, to its classification, are changing. Based on all this, one general approach to the work of the port was identified – the port as a node of the transport system, as a result of which a classification of container ports based on shipping lines was presented, which summarize the main characteristics of container ports and/or terminals. Having analyzed the classification of ports in terms of their evolution and functions, on the basis of which the analysis and clarification of changes in port activity was carried out, it was proved that the existing classification has limitations. It is also proved that the existing classification has limitations due to the growing need to analyze economic relations between ports and regions. The considered classification of container ports based on shipping lines can serve as a basis for analyzing the relationships between a port and its region, between ports and domestic terminals, as well as between port activities and information technologies, since the proposed classification takes into account various port functions and their impact on the economy.
Keywords: container, container transportation, hub ports, container port, hinterland, backward area, shipping lines.
Galin A., Droctor of Technical Sciences, Associate Professor, FSBEI HE «Admiral Makarov State University of Maritime and Inland Shipping», e-mail: galin2403@gmail.com
Gorenkova V., the post-graduatestudent, Deputy Head of the educational process support Department of the Institute of the International Transport Management, Supervisor: Kirichenko A., Doctor of Technical Sciences, Professor, FSBEI HE «Admiral Makarov State University of Maritime and Inland Shipping», e-mail: gorenkovavs@gumrf.ru
Parny A., the post-graduate student, Supervisor: Galin A., Doctor of Technical Sciences, Associate Professor, FSBEI HE «Admiral Makarov State University of Maritime and Inland Shipping», e-mail: parnyi.sasha@ mail.ru
Транспорт
УДК 338.12.017 + 656.7
DOI 10.52375/20728689_2021_5_96
Возможные сферы использования беспилотных летательных аппаратов в Арктической зоне Российской Федерации
В статье определены сферы возможного использования беспилотных летательных аппаратов в Арктической зоне Российской Федерации. Выбор этих территорий для исследования обусловлен наличием больших площадей с малой численностью и низкой плотностью населения. В Арктической зоне РФ не развита транспортная инфраструктура. Практически полностью отсутствует железнодорожный транспорт, водный и автомобильный транспорт являются сезонными. Этот регион принято относить к труднодоступным, в которых отсутствует круглогодичное наземное сообщение. В этих условиях единственным всесезонным видом транспорта в Арктической зоне является авиация.
Ключевые слова: беспилотные летательные аппараты (БПЛА), дроны, Арктика, Арктическая зона Российской Федерации, грузоперевозки, использование БПЛА.
Матюха С.В., к.х.н., заместитель генерального директора ООО «Аэросвет»
Possible areas of use of unmanned aerial vehicles in the Arctic zone of the Russian Federation
The article defines the areas of possible use of unmanned aerial vehicles in the Arctic zone of the Russian Federation. The choice of these territories for research is due to the presence of large areas with a small number and low population density. In the Arctic zone of the Russian Federation, the transport infrastructure is not developed. Railway transport is almost completely absent, water and road transport are seasonal. This region is usually referred to as hard-to-reach, in which there is no year-round ground communication. In these conditions, aviation is the only all-season mode of transport in the Arctic zone.
Keywords: unmanned aerial vehicles (UAVs), drones, Arctic, Arctic zone of the Russian Federation, cargo transportation, use of UAVs.
Matyukha S., Ph.D., Deputy General Director of Aerosvet, LLC
Транспорт
УДК 656.615.071.4:681.3
DOI 10.52375/20728689_2021_5_99
Управление перевозками углеводоров через морские порты Азово-Черноморского бассейна
В современном энергетическом мире углеводороды являются самыми массовыми грузами, в связи с чем вся система транспорта призвана обеспечивать бесперебойную доставку их до пункта назначения в минимальные сроки, наиболее дешёвым способом. Порты Азово-Черноморского бассейна являются связующим звеном водного и железнодорожного транспорта при транспортировке углеводородов в средиземноморских и трансатлантических направлениях.
Областью исследования являются организационные процессы управления перевозками углеводородов железнодорожным и водным транспортом через порты Азово-Черноморского бассейна.
Предметом исследования являются эксплуатационные, конструктивные и гидрометеорологические особенности морских портов Азово-Черноморского бассейна, влияющие на эффективность смены видов транспорта.
Ключевые слова: пропускная способность жд/станции, жд/ветки, пропускная способность причала, технологический простой причалов, цикличность эксплуатационных процессов при выполнении ПРР в морских портах, внедрение искусственного интеллекта в процесс швартовных операций, технические средства мониторинга и документирования швартовных и грузовых операций.
Устинов В.В., к.т.н., доцент кафедры «Технология транспортных процессов и управление водным транспортом», ФГБОУ ВО «Государственный морской университет имени адмирала Ф.Ф. Ушакова», капитан
Жильцова А.Ю., магистрант кафедры «Технология транспортных процессов и управление водным транспортом», ФГБОУ ВО «Государственный морской университет имени адмирала Ф.Ф. Ушакова»
Reduction of technological downtime of berths at terminals in unprotected marine waters
In the modern energy world, hydrocarbons are the most massive cargoes, and therefore the entire transport system is designed to ensure their uninterrupted delivery to their destination in the shortest possible time, in the cheapest way. The ports of the Azov-Black Sea basin are a link between water and rail transport in the transportation of hydrocarbons in the Mediterranean and transatlantic directions.
The field of research is the organizational processes of managing the transportation of hydrocarbons by rail and water transport through the ports of the Azov-Black Sea basin.
The subject of the study is the operational, structural and hydro meteorological features of the seaports of the Azov-Black Sea basin, affecting the efficiency of changing modes of transport.
Keywords: capacity of railway/station, railway/branch, berth capacity, technological downtime of berths, cyclist of operational processes when performing PRR in seaports, the introduction of artificial intelligence in the process of mooring operations, technical means of monitoring and documenting mooring and cargo operations.
Ustinov V., Ph.D., assistant professor of the Transport process technology and water transport management chair, FSBEI HE «Admiral Ushakov Maritime University», captain
Zhiltsova A., magistrand, assistant professor of the Transport process technology and water transport management chair, FSBEI HE «Admiral Ushakov Maritime University»
Транспорт
УДК 338.27
DOI 10.52375/20728689_2021_5_102
Исследование экономических аспектов модернизации нефтеналивных судов
В данной статье исследован тренд развития мировой морской торговли нефтью и нефтепродуктами, значительную часть которой составляет сегмент бункеровочных услуг. Установлено, что отечественный бункеровочный флот функционально и морально устарел и требует проведения модернизации.
С помощью регрессионного анализа построена эконометрическая модель, описывающую связь между мировым объемом морских перевозок нефтегрузов с годом их осуществления, с использованием которой рассчитано его прогнозируемое значение на 2025 год, составляющее 3405,3 млн. т.
Выполнен анализ стоимостной структуры модернизации нефтеналивного судна «Дмитрий Рулевский» типа Эридан, в результате которого установлен удельный вес отдельных работ по модернизации танкера и произведена оценка ее экономической целесообразности.
Ключевые слова: модернизация, танкер, нефть, морские перевозки, эконометрическая модель, прогноз.
Марченко С.С., к.э.н., доцент, доцент кафедры «Менеджмент на водном транспорте» ФГБОУ ВО «ГУМРФ имени адмирала С.О. Макарова», e-mail: march-serr@yandex.ru
Research of economic aspects of modernization of oil tankers
This article examines the development trend of the world sea trade in oil and oil products, a significant part of which is the segment of bunkering services. It has been established that the domestic bunkering fleet is functionally and morally outdated and requires modernization.
With regression analysis, an econometric model has been built that describes the relationship between the world volume of sea transportation of oil and cargo with the year of their implementation, with the use of which its predicted value for 2025 is calculated, amounting to 3405.3 million tons.
The analysis of the cost structure of the modernization of the oil tanker «Dmitry Rulevsky» of the Eridan type was carried out, as a result of which the proportion of individual works on the modernization of the tanker was determined and its economic feasibility was assessed.
Keywords: modernization, tanker, oil, sea transportation, econometric model, forecast.
Marchenko S., PhD, Associate Professor of the Management in Water Transport chair, FSBEI HE «Admiral Makarov State University of Maritime and Inland Shipping», е-mail: march-serr@yandex.ru
Транспорт
УДК 656.073+656.6
DOI 10.52375/20728689_2021_5_105
Анализ грузовой базы как основы для формирования прогноза потребностей в транспортном флоте на Дальнем Востоке
Текущая ситуация в судоходстве и логистике показали, что дефицит или переизбыток провозоспособности морского флота может значительным образом ухудшать положение не только внутри цепочек поставок, оказывая влияние на конечную стоимость товаров, но и в целых отраслях экономики. Основой формирования стратегий в судоходстве, судостроении и смежных отраслях является оценка (прогноз) потребности во флоте. Системное исследование состояния объемов и структуры грузопотоков по номенклатуре грузов и видам плавания позволяет оценить перспективы развития морских перевозок и потребность в пополнении флота. В статье описывается подход к анализу грузовой базы как этапа, необходимого для оценки текущего состояния морского флота и формирования прогноза в его потребности. В качестве примера рассматривается и анализируется структура морских перевозок и флот Дальневосточного бассейна.
Ключевые слова: прогноз, морской флот, спрос на флот, потребность в тоннаже, транспортная инфраструктура, судоходство.
Вороненко А.К., аналитик Научно-образовательного центра морского транспорта и пространственной логистики ФГБОУ ВО «Морской государственный университет имени адмирала Г.И. Невельского», e-mail: Voronenko@msun.ru
Analysis of the cargo base as a basis for formation of the forecast of demands in the transport fleet in the Far East
The current situation in shipping and logistics has shown that a deficit or excess of the shipping capacity of the marine fleet can significantly worsen the situation not only within supply chains, affecting the final cost of goods, but also in entire sectors of the economy. The basis for the formation of strategies in shipping, shipbuilding and related industries is the assessment (forecast) of the need for the fleet. A systematic study of the state of the volume and structure of cargo flows by the nomenclature of cargo and types of navigation allows us to assess the prospects for the development of sea transportation and the need to replenish the fleet. The article describes an approach to the analysis of the cargo base as a stage necessary for assessing the current state of the sea fleet and forming a forecast for its needs. As an example, the structure of sea transportation and the fleet of the Far Eastern basin is considered and analyzed.
Keywords: forecast, sea fleet, demand for the fleet, demand for tonnage, transport infrastructure, shipping.
Voronenko A., Analyst of the Scientific and Educational Center of Maritime Transport and Spatial Logistics, FSBEI HE «Admiral Nevelskoy Maritime State University», e-mail: Voronenko@msun.ru
Транспорт
УДК 656.61.052:519.21
DOI 10.52375/20728689_2021_5_109
Состоятельность решений судового вычислителя, методом наименьших квадратов параметров линейных разностных уравнений при автокоррелированных помехах
В современных системах интегрированного ходового мостика судна уделяется внимание применимости метода наименьших квадратов (МНК) для идентификации параметров динамических объектов управления, описываемых линейными разностными уравнениями при аддитивном автокоррелированном шуме в канале наблюдения. Исследован метод снижающий ошибки управления и повышающий устойчивость объекта, при анализе точки приложения помехи. Предложен алгоритм нелинейного МНК, позволяющий получать сильно состоятельные оценки, когда помеха становится дискретным белым шумом.
Ключевые слова: аддитивный; интегрированный; дискретный; алгоритм; идентификация; канал; автокорреляция; мартингал; динамический; оператор; белый шум; регрессивный; анализ помех; стохастический; дисперсия; частоты.
Троеглазов А.П., к.д.п., к.т.н., докторант, преподаватель кафедры «Судовождение», ФГБОУ ВО «Государственный морской университет имени адмирала Ф.Ф. Ушакова»
Consistency of solutions of the ship’s computer, by the method of least squares of the parameters of linear difference equations with autocorrelated interference
In modern systems of the integrated navigation bridge of a vessel, attention is paid to the applicability of the least squares method (OLS) for identifying the parameters of dynamic control objects described by linear difference equations with additive autocorrelated noise in the observation channel. A method that reduces control errors and increases the stability of the object is investigated when analyzing the point of application of interference. A nonlinear MNC algorithm is proposed that allows obtaining highly consistent estimates when the interference becomes discrete white noise.
Keywords: additive; integrated; discrete; algorithm; identification; channel; autocorrelation; martingale; dynamic; operator; white noise; regressive; interference analysis; stochastic; variance; frequencies.
Troeglazov А., Master Mariner, Ph.D, doctoranter, lecturer of Navigation chair, FSBEI HE «Admiral Ushakov Maritime University»
Транспорт
УДК 656.61.052: 681.142.2
DOI 10.52375/20728689_2021_5_116
Отдельные вариации выполнения алгоритмов работы судового вычислителя по методу параллельного выполнения циклов (метод пирамид)
При интенсивной нагрузке судового вычислителя на интегрированном ходовом мостике и резерва вычислительных мощностей применяется метод параллельного выполнения циклов вычислений. Особенностью различных методов повторяющихся участков вычислений приняты циклы, опирающиеся на общую память, с активным обменом информацией между параллельными вычислениями. Так в многопроцессорных комплексах со стеком сверхоперативной памяти, применяют линию регулярной очистки стека и настройку коммутации системы. В исследовании применен метод автономных ветвей, когда на первом этапе проводятся результирующие итерации, затем формируется некое связанное семейство, затем ветви, при этом решается задача минимизации времени выполнения при фиксированном числе процессоров . При этом каждое семейство информационно связанных итераций является пирамидой в пространстве итераций.
Ключевые слова: конструкция, итерация, процесс, синхронизация, коммутация, пирамида, фортраноподобные циклы, информация, граф, сегмент.
Панаэтов К.С., начальник отдела информационной безопасности ООО «ДелоПортс», e-mail: panaetov@me.com
Individual variations of the algorithms of the ship’s computer according to the method of parallel execution of cycles (pyramid method)
With an intensive load of the ship’s computer on the integrated navigation bridge and a reserve of computing power, the method of parallel execution of calculation cycles is used. A feature of various methods of repetitive computing sections are cycles based on shared memory, with an active exchange of information between parallel computations. So in multiprocessor complexes with a stack of super-operational memory, a line of regular stack cleaning and system switching configuration is used. The study uses the method of autonomous branches, when the resulting iterations are carried out at the first stage, then a certain connected family is formed, then branches, while the task of minimizing execution time with a fixed number of processors is solved. At the same time, each family of information-related iterations is a pyramid in the iteration space.
Keywords: construction, iteration, process, synchronization, switching, pyramid, fortran-like cycles, information, graph, segment.
Panaetov K., Head of the Information Security Department of DeloPorts LLC
Транспорт
УДК 656.61.052:519.5
DOI 10.52375/20728689_2021_5_122
Оптимизация работы судового вычислителя в режиме смены программных алгоритмов интегрированного ходового мостика судна
В современных судовых вычислителях построенных в конфигурации линейных пакетных вычислений, проблемным является учет ограничений типа равенства в оптимизационных процессах, применения теорем о неявных функциях. Существует алгоритм условия минимума для задач математического программирования с ограничением типа равенств, задаваемыми локально-липшицевыми функциями. Исследован метод применения верхней выпуклой аппроксимации для условий минимума с негладкими ограничениями типа равенств.
Ключевые слова: конфигурация, неявные функции, аппроксимация, равенство, оптимизация, банаховое пространство, коническая оболочка, субдифференциал, конус.
Лесковский И.В., аспирант кафедры «Судовождение», ФГБОУ ВО «Государственный морской университет имени адмирала Ф.Ф. Ушакова»
Optimization of the ship’s computer in the mode of changing the software algorithms of the integrated navigation bridge of the vessel
In modern ship calculators built in the configuration of linear batch calculations, it is problematic to take into account equality type constraints in optimization processes, the application of theorems about implicit functions. There is an algorithm for the minimum condition for mathematical programming problems with a restriction of the type of equalities set by locally Lipschitz functions. The method of applying the upper convex approximation for minimum conditions with non-smooth constraints of the equality type is investigated.
Keywords: configuration, implicit functions, approximation, equality, optimization, Banach space, conical shell, subdifferential, cone.
Leskovskii I., the post-graduate student, FSBEI HE «Admiral Ushakov Maritime University»
Транспорт
УДК 656.61.052:519.3
DOI 10.52375/20728689_2021_5_125
Оптимальные алгоритмы поиска минимакса для удержания судна на курсе при функциональной работе судового вычислителя, с функциями некоторых классов базовых программ
В работе судового вычислителя создана конфигурация приоритетов работы с функциями некоторых классов вычислений, в исследовании рассмотрены алгоритмы поиска минимакса вычислений и метода работы для оптимизации выполнения задач.
Ключевые слова: минимакс; конфигурация; функция; алгоритм; метод; оценка; мерность; оптимальность; сетка; сфера; дифференциация; асимптота.
Голубев М. Ю., аспирант, преподаватель кафедры «Судовождение» ФГБОУ ВО «Государственный морской университет имени адмирала Ф.Ф. Ушакова», e-mail: anschutzgyro@hotmail.com
Бирменко Д. О., аспирант кафедры «Судовождение», ФГБОУ ВО «Государственный морской университет имени адмирала Ф.Ф. Ушакова», e-mail: birmenko.d@yandex.ru
Optimal minimax search algorithms for keeping the ship on course with the functional operation of the ship’s computer, with the functions of some classes of basic programs
In the work of the ship’s computer, a configuration of priorities for working with the functions of some classes of calculations was created, algorithms for finding the minimax of calculations and the method of work for optimizing the performance of tasks are considered in the study.
Keywords: minimax; configuration; function; algorithm; method; estimation; dimensionality; optimality; grid; sphere; differentiation; asymptote.
Golubev M.., the post-graduate student, lecturer of the Navigation chair, FSEI HE «Admiral Ushakov Maritime State University»
Birmenko D., the post-graduate student Navigation chair, FSEI HE «Admiral Ushakov State Maritime University»
Транспорт
УДК 656.61.052:519.8.3:618.3.08
DOI 10.52375/20728689_2021_5_127
Обоснование выбора судового вычислительного комплекса для применения технологии дифференцирования функций многих переменных в экстремальных условиях рейса
При выборе конфигурации аппаратно-программных средств большого судового вычислительного комплекса необходимо придерживаться правил, которые сводятся к максимизации критериальных функционалов, что основывается на классе, типе, модели вычислителя и степени целевого показателя действительной цели выбора. Специфичность моделей судовых вычислителей заключается в наличии множества разнородных и разноуровневых показателей, взаимное поведение которых не всегда удается описать математическими выражениями удобными для оперирования и одновременно достаточно точными и полными. Процесс сложный, большой вес приобретает процедура проверки корректности моделей, исследование возможности эфффективного применения методов оптимизации.
Ключевые слова: оптимизация; функционал, «облачные» технологии, критериальность, дифференциальный кортеж, формулирование, конфигурация, постановка, псевдоразумность искусственного интеллекта.
Голубев М. Ю., аспирант, преподаватель кафедры «Судовождение» ФГБОУ ВО «Государственный морской университет имени адмирала Ф.Ф. Ушакова»
Попов А.Н., к.д.п., к.т.н., доцент кафедры «Судовождение», докторант ФГБОУ ВО «Государственный морской университет имени адмирала Ф.Ф. Ушакова»
Стуконог С.Н., аспирант кафедры «Судовождение», ФГБОУ ВО «Государственный морской университет имени адмирала Ф.Ф. Ушакова»,
Попов В.В., д.т.н., профессор, профессор кафедры «Судовождение», ФГБОУ ВО «Государственный морской университет имени адмирала Ф.Ф. Ушакова»
Justification of the choice of a ship’s computer system for the application of the technology of differentiation of functions of many variables in extreme conditions of the voyage
When choosing the configuration of hardware and software of a large ship computing complex, it is necessary to adhere to the rules that are reduced to maximizing the criterion functionals, which is based on the class, type, model of the computer and the degree of the target indicator of the actual goal of choice. The specificity of the models of ship calculators lies in the presence of a variety of heterogeneous and multi-level indicators, the mutual behavior of which can not always be described by mathematical expressions convenient for operating and at the same time sufficiently accurate and complete. The process is complex, the procedure for checking the correctness of models, the study of the possibility of effective application of optimization methods acquires great weight.
Keywords: optimization, functional, cloud technologies, criteria, differential tuple, formulation, configuration, formulation, pseudo-intelligence of artificial intelligence.
Golubev M., the post - graduate student, lecturer of the Navigation chair, FSEI HE «Admiral Ushakov Maritime State University»
Popov A., Master Mariner, Ph.D., Doctorer, associate professor of Navigation chair, FSEI HE Admiral Ushakov Maritime State University
Stukonog S., the post-graduate student, Navigation chair, FSEI HE «Admiral Ushakov Maritime University»
Popov V., Doctor of science, professor, of the Navigation chair, FSEI HE «Admiral Ushakov Maritime State University»
Транспорт
УДК 656.61.052:681.3.067
DOI 10.52375/20728689_2021_5_132
Организация функциональной памяти судового вычислителя третьего поколения на Системах Интегрированного Ходового Мостика судна (при организации помощи в принятии навигационных и метеорологических решений с привлечением баз данных в «облачных» технологиях)
В развитии применения в судовых вычислителях интегрированного мостика “облачных” технологий большое значение имеет новые виды абстрактных ( без количественных ограничений) бесконечных памятей, что оптимизирует логические структуры машины. Создавая функциональную Р-машину, как минимизирующуючисло функциональных памятей и пересылке данных между ними. Исследуя технику хеширования применили оптимизацию функциональных памятей, вида размещения нескольких функциональных памятей в заданном сегменте памяти вычислителя и совмещения функций доступа нескольких видов функциональных памятей в одном новом виде.
Ключевые слова: хеширование, функционал, абстрактный, оптимизация, вычислитель, выпуклость функции, поиск, модифицировать, указатель ключей, ячейка памяти, равенство, тождество, платформа, математическое ожидание.
Заломихин Д.В., аспирант кафедры «Судовождение», ФГБОУ ВО «Государственный морской университет имени адмирала Ф.Ф. Ушакова»
Organization of the functional memory of the ship’s computer of the third generation on the Systems of the Integrated Navigation Bridge of the vessel (when organizing assistance in making navigation and meteorological decisions with the involvement of databases in «cloud» technologies)
In the development of the integrated bridge of cloud technologies in ship computers, new types of abstract (without quantitative restrictions) infinite memories are of great importance, which optimizes the logical structures of the machine. Creating a functional P-machine, as minimizing the number of functional memories and transferring data between them. Investigating the hashing technique, we applied optimization of functional memories, the type of placement of several functional memories in a given segment of the calculator’s memory and combining access functions of several types of functional memories in one new form.
Keywords: hashing, functional, abstract, optimization, calculator, convexity of the function, search, modify, key pointer, memory cell, equality, identity, platform, expectation.
Zalomikhin D., the post-graduate student of the Navigation chair, FSBEI HE «Admiral Ushakov Maritime University»
Транспорт
УДК 656.61.052:519.83.007
DOI 10.52375/20728689_2021_5_138
Метод решения экстремальных комбинаторных задач с нелинейной структурой, в сложных условиях рейса судоводителем
В современном судовождении, несмотря на сплошную автоматизации решения судоводительских и навигационных задач, не сняты проблемы нетривиальных ситуаций требующих немедленных решений вахтенного оператора большого судового вычислительного комплекса, в помощи принятия единственно правильного решения. Этим методом может быть принят метод решения экстремальных комбинаторных задач в комплексе мероприятий помощи в принятия решений.
Ключевые слова: экстремальный, комбинаторный, оптимизация, дискретность, максимизация, минимизация, конфигурация, структуризация, судовой вычислитель, функция цели, программирование, подмножества, константа, активный, анализ, система.
Литвинов В.В., аспирант кафедры «Судовождение», ФГБОУ ВО «Государственный морской университет имени адмирала Ф.Ф. Ушакова»
A method for solving extreme combinatorial problems with a nonlinear structure, in difficult conditions of a voyage by a skipper
In modern navigation, despite the continuous automation of the solution of navigational and navigation tasks, the problems of non-trivial situations requiring immediate decisions by the watch operator of a large ship’s computer complex, in order to help make the only correct decision, have not been removed. This method can be used to solve extreme combinatorial problems in a complex of measures to help in decision-making.
Keywords: extreme, combinatorial, optimization, discreteness, maximization, minimization, configuration, structuring, ship computer, goal function, programming, subsets, constant, active, analysis, system.
Litvinov V., post-graduate student of the Navigation chair, FSBEI HE «Admiral Ushakov Maritime University»
Транспорт
УДК 656.61.052:681.3.007
DOI 10.52375/20728689_2021_5_144
Структурное программирование навигационных задач символьной мультиобработки в судовом вычислителе в экстремальных условиях рейса
В экстремальных условиях рейса судоводителю зачастую приходится решать, в условиях недостатка времени и эмоциональной напряженности сложные задачи навигационной безопасности судна и судовой проводки. Алгоритм решений находится в плоскости параллельного программирования, как модели асинхронных вычислений. Процесс ведется путем разделения функций управления и переработки в абстрактном поле многопроцессорного вычислителя ориентированного на формализацию схем структурированных параллельных программ. В исследовании рассмотрен динамический обмен системы символьной мультиобработки прямая и обратная трансформация синхронных регулярных схем в асинхронные.
Ключевые слова: алгоритм, мультиобработка, абстрактное, навигационная безопасность, многомерность, пространство, эмоциональность, структурированность, экстремальность, синхронность и асинхронность, судовая проводка, динамичность трансформация, ячейка памяти, кортеж, векторная координата, оператор, регистр.
Троеглазов А.П., к.д.п., к.т.н., преподаватель кафедры «Судовождение», докторант ФГБОУ ВО «Государственный морской университет имени адмирала Ф.Ф. Ушакова»
Structural programming of navigation tasks of symbolic multiprocessing in a ship’s computer in extreme flight conditions
In extreme conditions of the voyage, the skipper often has to solve, in conditions of lack of time and emotional tension, complex tasks of navigational safety of the vessel and ship wiring. The solution algorithm is located in the plane of parallel programming, as a model of asynchronous computing. The process is carried out by separating the control functions and processing in the abstract field of a multiprocessor computer focused on the formalization of structured parallel program schemes. The study considers the dynamic exchange of a symbolic multiprocessing system, the direct and reverse transformation of synchronous regular circuits into asynchronous ones.
Keywords: algorithm, multiprocessing, abstract, navigation safety, multidimensionality, space, emotionality, structurality, extremity, synchronicity and asynchrony, ship wiring, dynamism transformation;, memory cell, tuple, vector coordinate, operator, register.
Troeglazov A., Master Mariner, Ph.D., Doctorer, lecturer of the Navigation chair, FSBEI HE «Admiral Ushakov Maritime University»