- Морские вести России

Транспортное дело России

Журнал «Транспортное дело России» является научным изданием с многолетней историей. Журнал зарегистрирован в 1998 году, Свидетельство о регистрации средства массовой информации № 017611 от 19 мая 1998 г.

С 2003 года журнал входит в Перечень ведущих рецензируемых научных журналов и изданий, в которых должны быть опубликованы основные научные результаты диссертаций на соискание ученой степени кандидата наук, на соискание ученой степени доктора наук (Перечень ВАК).

Формат журнала А-4, печать черно-белая, тираж 1000 экземпляров, режим выхода один раз в два месяца, всего 6 выпусков в год.

ISSN 2072 - 8689

Распространение производится по подписке в редакции, а также по каталогу Агентства Роспечать (подписной индекс 36871).

Содержание №4 (155) (2021)

Экономика

УДК 656.7+330.3

DOI 10.52375/20728689_2021_4_3

Анализ рынка пассажирских авиаперевозок Республики Татарстан

В статье проанализированы перспективы и емкость рынка пассажирских авиаперевозок Республики Татарстан. Определены ключевые направления авиаперевозок. Описаны основные особенности авиационной подвижности и транспортной доступности как индикаторов развития региона. Проанализированы прогнозы восстановления рынка авиаперевозок в ближайшей перспективе. Оценено влияние региональных аэропортов Казань и Бегишево (Нижнекамск) на социально-экономическое развитие Республики Татарстан. Исследовано влияние кластерной территориальной формы организации предприятий Казанской агломерации на развитие аэропорта Казань. Оценена возможность дальнейшего развития аэротрополиса с центром аэропорт Казань. Показана целесообразность создания базовой авиакомпании Республики Татарстан.

Ключевые слова: региональные авиаперевозки, Республика Татарстан, авиационная подвижность населения, транспортная доступность, территориальные промышленные кластеры, аэротрополис, территориальное расселение.

Матюха С.В., к.х.н, заместитель генерального директора ООО «Аэросвет»

Analysis of the passenger air transportation market of the Republic of Tatarstan

The article analyzes the prospects and capacity of the passenger air transportation market in the Republic of Tatarstan. The key directions of air transportation have been identified. The main features of aviation mobility and transport accessibility are described as indicators of the development of the region. The forecasts for the recovery of the air transportation market in the near future are analyzed. The impact of the regional airports Kazan and Begishevo (Nizhnekamsk) on the socio-economic development of the Republic of Tatarstan is assessed. The influence of the cluster territorial form of organization of the enterprises of the Kazan agglomeration on the development of the Kazan airport has been investigated. The possibility of further development of aerotropolis with the center of the Kazan airport is assessed. The expediency of creating a base airline of the Republic of Tatarstan is shown.

Keywords: regional air transportation, Republic of Tatarstan, aviation mobility of the population, transport accessibility, territorial industrial clusters, aerotropolis, territorial settlement.

Matyukha S., Ph.D., Deputy General Director of Aerosvet LLC


Экономика

УДК 625.7/8.05:658.51

DOI 10.52375/20728689_2021_4_7

Институциональные аспекты транспортного планирования (в части развития дорожных объектов) в Российской Федерации на современном этапе

В статье на основе анализа действующих документов и существующих механизмов транспортного планирования в части развития дорожных объектов (автомобильные дороги, автодорожные мосты и тоннели) рассматриваются институциональные аспекты их формирования, а также вырабатываются основные рекомендации по их совершенствованию и дальнейшей реализации на практике.В частности, рассмотрена рациональная область применения различных методик оценки социально-экономических эффектов от проектов строительства (реконструкции) и эксплуатации объектов транспортной инфраструктуры (в части развития дорожных объектов) в соответствие с методическими рекомендациями по разработке документов транспортного планирования субъектов Российской Федерации. Таким образом, достигается соблюдение интересов всех сторон, участвующих в разработке и реализации документов транспортного планирования, что способствует ускорению практической реализации проектируемых мероприятий.

Ключевые слова: методы оценки, экономическая эффективность, транспортное планирование, область применения, институциональная экономика, дорожные объекты, целесообразность, нормативные документы.

Омаров А.З., к.э.н., доцент, директор ФГБОУ ВО «Московский автомобильно-дорожный государственный технический университет (МАДИ)» Махачкалинский филиал, e-mail: aiub.z@mail.ru

Абдулаев М.Н., к.э.н., доцент, доцент кафедры «Экономика и управление» ФГБОУ ВО «Московский автомобильно-дорожный государственный технический университет (МАДИ)» Махачкалинский филиал, e-mail: murad1974@rambler.ru

Шапиева Х.М., к.э.н., доцент, доцент кафедры «Экономика и управление» ФГБОУ ВО «Московский автомобильно-дорожный государственный технический университет (МАДИ)» Махачкалинский филиал, e-mail: Hanna.shapieva@gmail.com

Institutional aspects of transport planning (in terms of the development of road facilities) in Russian Federation at the present stage

Based on the analysis of existing documents and existing transport planning mechanisms for the development of road facilities (highways, road bridges and tunnels), the article examines the institutional aspects of their formation, as well as develops basic recommendations for their improvement and further implementation in practice. In particular, the rational scope of application of various methods for assessing the socio-economic effects of construction (reconstruction) projects and the operation of transport infrastructure facilities (in terms of the development of road facilities) in accordance with the methodological recommendations for the development of transport planning documents of the subjects of Russian Federation is considered. Thus, compliance with the interests of all parties involved in the development and implementation of transport planning documents is achieved, which helps to accelerate the practical implementation of the planned measures.

Keywords: assessment methods, economic efficiency, transport planning, scope of application, institutional economics, road facilities, feasibility, regulatory documents.

Omarov A., Candidate of Economics, Associate Professor, Director of Moscow Automobile and Road State Technical University (MADI) Makhachkala branch, e-mail: aiub.z@mail.ru

Abdulaev M., Candidate of Economics, Associate Professor, Associate Professor of Economics and Management chair of Moscow Automobile and Road State Technical University (MADI), Makhachkala branch, e-mail: murad1974@rambler.ru

Shapieva H., Candidate of Economics, Associate Professor, Associate Professor Economics and Management chair of Moscow Automobile and Road State Technical University (MADI) Makhachkala branch, e-mail: Hanna.shapieva@gmail.com


Экономика

УДК 338

DOI 10.52375/20728689_2021_4_11

Взгляд «сверху» на разрабатываемую стратегию социально-экономического развития национальной экономики

На основе технологии «взгляд «сверху»» зрительной систем научной школы предпринимательства Й. Шумпетера рассмотрены перспективы преодоления глобального экономического кризиса 2020-х годов российской экономикой тесно связаны с реализацией «Стратегии-2030», формируемой в настоящее время Правительством РФ во исполнение Указа Президента России от 21 июля 2020 г. № 474 «О национальных целях развития Российской Федерации на период до 2030 года». На основе «взгляда «сверху»» показано, что формируемые Правительством РФ ключевые направления стратегического развития Российской Федерации не покрывают «сплошным ковром» потребности достижения национальных целей развития Российской Федерации на период до 2030 года, определенных соответствующим Указа Президента России от 21 июля 2020 г. № 474. Даны рекомендации по совершенствованию содержания «Стратегии-2030» в интересах роста результативности и эффективности достижения национальных целей развития Российской Федерации на период до 2030 года.

Ключевые слова: взгляд «сверху», стратегия развития, национальная экономика.

Тебекин А.В., д.т.н., д.э.н., профессор, почетный работник науки и техники Российской Федерации, профессор кафедры «Менеджмент» Московского государственного института международных отношений (Университета) МИД России, e-mail: Tebekin@gmail.com

A top-down view of the developed strategy for the socio-economic development of the national economy

On the basis of the technology «look» from above «of the visual systems of the scientific school of entrepreneurship by J. Schumpeter, the prospects for overcoming the global economic crisis of the 2020s by the Russian economy are considered closely related to the implementation of the» Strategy 2030 «, which is currently being formed by the Government of the Russian Federation in pursuance of the Decree of the President of Russia dated July 21, 2020 No. 474 «On the national development goals of the Russian Federation for the period up to 2030». Based on the «view from above», it is shown that the key areas of strategic development of the Russian Federation formed by the Government of the Russian Federation do not cover the need to achieve the national development goals of the Russian Federation for the period up to 2030, determined by the corresponding Decree of the President of Russia dated July 21, 2020 No. No. 474. Recommendations are given for improving the content of the «Strategy 2030» in the interests of increasing the effectiveness and efficiency of achieving the national development goals of the Russian Federation for the period up to 2030.

Keywords: top view, development strategy, national economy.

Tebekin A., Doctor of Technical Sciences, Doctor of Economics, Professor, Honorary Worker of Science and Technology of the Russian Federation, Professor of the Management chair of the Moscow State Institute of International Relations (University) of the Ministry of Foreign Affairs of Russia, of Psychoanalysis, e-mail: Tebekin@ gmail.com


Экономика

УДК 338

DOI 10.52375/20728689_2021_4_20

Особенности учета запасов в коммерческой организации

Введение в действие федерального стандарта бухгалтерского учета ФСБУ 5/2019 «Запасы» требует от организаций существенных изменений в организации бухгалтерского учета. Новые правила затрагивают понятие, состав активов, называемых запасами. В состав запасов включены некоторые новые объекты. В статье рассмотрены способы оценки запасов при принятии к учету и в текущей деятельности. Кратко освещены различия перехода на новые правила учета при перспективном и ретроспективном варианте.

Ключевые слова: запасы, фактическая себестоимость запасов, справедливая стоимость, резерв под обесценение запасов, отражение информации в отчетности.

Белозерцева И.Б., к.э.н., доцент, ФГБОУ ВО «Новосибирский государственный университет экономики и управления «НИНХ»

Features of accounting for reserves in a commercial organization

The introduction of the federal accounting standard FSBU 5/2019 «Inventories» requires organizations to make significant changes in the organization of accounting. The new rules affect the concept, the composition of assets, called reserves. Some new items are included in the inventory. The article discusses ways of assessing reserves when taking into account and in current activities. The differences between the transition to the new accounting rules in the prospective and retrospective versions are briefly highlighted.

Keywords: inventory, actual cost of inventory, fair value, allowance for inventory impairment, reporting.

Belozertseva I., Ph.D., assistant professor, FSBEI HE «Novosibirsk State University of Economics and Management «NINH»


Экономика

УДК 338

DOI 10.52375/20728689_2021_4_24

Компаративный анализ управления Северного морского пути, Суэцкого и Панамского каналов

В статье рассмотрены подходы к реализации управления крупными морскими транспортно-логистическими системами: Северным морским путем, Суэцким и Панамским каналами. Представлен компаративный анализ имеющегося опыта и современных элементов управления рассматриваемых систем: стратегического целеполагания, постановки задач и методических особенностей их реализации; организационно-управленческих инноваций; организационно-правовых форм структур, реализующих управление; участия государства в управлении системами; наличия государственно-частного партнерства и других характерных особенностей. Представлен результат сравнения системных характеристик рассматриваемых систем по 20 основным критериям, позволяющий сформулировать ряд положений парадигмы стратегического развития Северного морского пути.

Ключевые слова: управление Северным морским путем, управление Суэцким каналом, управление Панамским каналом, стратегическое управление морскими транспортно-логистическими системами.

Варламов А.В., к.э.н., доцент кафедры «Теория менеджмента и бизнес-технологий», ФГБОУ ВО «РЭУ им. Г.В. Плеханова», e-mail: varlamov.av@rea.ru

Comparative analysis of the management of the Northern Sea Route, Suez and Panama Canals

The article considers approaches to the implementation of management of large marine transport and logistics systems: By the Northern Sea Route, the Suez and Panama Canals. A comparative analysis of the existing experience and modern controls of the systems under consideration is presented: strategic goal-setting, setting tasks and methodological features of their implementation; organizational and managerial innovations; organizational and legal forms of structures implementing management; state participation in the management of systems; the presence of public-private partnership and other characteristic features. The result of comparing the system characteristics of the systems under consideration according to 20 main criteria is presented, which allows us to formulate several provisions of the paradigm of strategic development of the Northern Sea Route.

Keywords: management of the Northern Sea, Route, management of the Suez Canal, management of the Panama Canal, strategic management of maritime transport and logistics systems.

Varlamov A., Ph.D., Associate Professor of the Management Theory and Business Technologies chair,

FSBEI HE «Plekhanov Russian University of Economics», e-mail: varlamov.av@rea.ru


Экономика

УДК 33

DOI 10.52375/20728689_2021_4_29

Современные подходы к формированию механизма инвестиционного и инновационного развития Северо-Кавказского федерального округа

В статье определены основные составляющие механизма инвестиционного и инновационного развития, выделены основные элементы механизма инвестиционного и инновационного развития. Отражены современные подходы к формированию механизма инвестиционного и инновационного развития. Анализируются финансово-экономические, организационно-управленческие, институциональные, социальные, ресурсные и маркетинговые методы и инструменты механизма инвестиционного и инновационного развития. Приводится характеристика факторов дивергентного и конвергентного развития региона. Составлен алгоритм проведения SWOT-анализа для формирования механизма инвестиционного и инновационного развития. Оценивается инвестиционный и инновационный потенциал Северо-Кавказского федерального округа. Выделены сильные и слабые стороны Северо-Кавказского федерального округа, определены его возможности в отношении инвестиционного и инновационного развития. Выявляются приоритетные направления развития. Отражены ключевые факторы и возможности инвестиционного и инновационного развития. Сформирован механизм инвестиционного и инновационного развития Северо-Кавказского федерального округа.

Ключевые слова: механизм инвестиционного и инновационного развития, Северо-Кавказский федеральный округ, инвестиционный и инновационный потенциал региона, возможности развития региона, ключевые факторы, SWOT-анализ, тенденции развития, ключевые факторы.

Гуц Д.Н., Директор Института развития государственно-частного партнерства «РЕГИОН», член Союза Журналистов России, аспирант Северо-Кавказского института-филиала ФГБОУ ВО «Российская академия народного хозяйства и государственной службы при Президенте Российской Федерации»

Modern approaches to formation of the mechanism of investment and innovative development of the North Caucasian Federal District

The article defines the main components of the mechanism of investment and innovative development, highlights the main elements of the mechanism of investment and innovative development. Modern approaches to the formation of the mechanism of investment and innovative development are reflected. Financial and economic, organizational and managerial, institutional, social, resource and marketing methods and tools of the mechanism of investment and innovative development are analyzed. The characteristics of the factors of divergent and convergent development of the region are given. The algorithm of SWOT analysis for the formation of the mechanism of investment and innovative development is compiled. The investment and innovation potential of the North Caucasus Federal District is evaluated. The strengths and weaknesses of the North Caucasus Federal District are highlighted, its opportunities for investment and innovative development are determined. Priority areas of development are identified. The key factors and opportunities of investment and innovative development are reflected. The mechanism of investment and innovative development of the North Caucasus Federal District has been formed.

Keywords: mechanism of investment and innovation development, North Caucasus Federal District, investment and innovation potential of the region, opportunities for the development of the region, key factors, SWOT-analysis, development trends, key factors.

Guts D., Director of the Institute for the Development of Public-Private Partnership «REGION», member of the Union of Journalists of Russia, post-graduate student of the North Caucasus Institute-branch of the FSBEI HE «The Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration»


Экономика

УДК 338

DOI 10.52375/20728689_2021_4_33

Экономический потенциал организаций

В статье предложены и обоснованы авторские показатели оценки уровня реализации организациями своего экономического потенциала. Они представляют собой общую результативность и общую затратность деятельности организаций и их разновидности, формируемые по ее базовой и подкрепляющей сферам, образующих вместе инструментарий, направленный на детализацию мероприятий по его оптимизации за счет сбалансированности по структурным хозяйственным звеньям.

Ключевые слова: организации, уровень реализации экономического потенциала, результативность, затратность.

Ильин С.Ю., к.э.н., доцент департамента «Управление бизнесом» ФГОБУ ВО «Финансовый университет при Правительстве Российской Федерации», e-mail: i.sergey777@gmail.com

The economic potential of organizations

The article offers and justifies the author’s indicators for assessing the level of implementation of organizations of their economic potential. They represent the result-effectiveness and expenses-effectiveness of the organization’s activities and their varieties, formed according to its basic and supporting spheres, forming together a toolkit aimed at detailing measures to optimize it by balancing the structural economic links.

Keywords: organizations, level of realization of economic potential, result-effectiveness, expenses-effectiveness.

Ilyin S., Ph.D., associate professor of the Business management chair, FSEBU HE «Financial University under the Government of the Russian Federation», e-mail: i.sergey777@gmail.com


Экономика

УДК 338

DOI 10.52375/20728689_2021_4_35

Современные тенденции и направления развития рынка пассажирских авиаперевозок

В статье рассмотрены основные тенденции и ключевые направления развития рынка пассажирских авиаперевозок. В процессе исследования отдельный акцент сделан на снижении стоимости расходов авиаперелетов и доступности их для более широкого круга лиц за счет роста количества лоукостеров и увеличения общей численности среднего класса. Также акцентировано внимание на внедрении новых технологии, расширении и обновлении спектра услуг, развитии инфраструктуры аэропортов и терминалов.

Ключевые слова: пассажирские перевозки, развитие, авиация, рынок, лоукостер, новые технологии.

Ткаченко Т.В., к.п.н., доцент кафедры «Социология, психология и социальный менеджмент», ФГБОУ ВО «Московский авиационный институт», e-mail: tkatchenko06@rambler.ru

Modern trends and directions of development of the passenger air transportation market

The article examines the main trends and key directions of the development of the air passenger market. In the course of the study, a separate emphasis was placed on reducing the cost of air travel and their availability for a wider circle of people due to the growth in the number of low-cost airlines and an increase in the total number of the middle class. Attention is also focused on the introduction of new technologies, expansion and renewal of the range of services, development of the infrastructure of airports and terminals.

Keywords: passenger transportation, development, aviation, market, low-cost airline, new technologies.

Tkachenko T., PhD, associate professor, at the Sociology, Psychology and Social Management chair, FSFEI HE «Moscow Aviation Institute»


Экономика

УДК 339.924

DOI 10.52375/20728689_2021_4_36

Особенности и условия углубления интеграционных процессов на постсоветском пространстве ЕАЭС в современных условиях

Актуальность статьи обусловлена необходимостью углубления интеграционных процессов в рамках Евразийского экономического союза (ЕАЭС). Межгосударственное взаимодействие является к тому же мировым трендом и поэтому выявлены имеющиеся сложности и противоречия по этому вопросу, дальнейшие возможности в продвижении интеграции, а также намечены контуры движения к поставленным целям. В статье рассматриваются: основные проблемы и ограничения для углубления экономической интеграции, опыт решения проблем и снятия ограничений, повышение конкурентоспособности и эффективности, особенности и условия интеграции, показаны возможные направления трансформации объединения в условиях нарастания угроз, вызовов и рисков.

Ключевые слова: евразийская интеграция, межгосударственное взаимодействие, ограничения и изъятия, цифровизация, трансформация союза.

Ситников Е.В., к.э.н., доцент кафедры «Менеджмент и маркетинг», ФГБОУ ВО «Российский химико-технологический университет имени Д.И. Менделеева», е- mail: e.sitn@yandex.ru

Вакуленко В.Ф., к.п.н., доцент кафедры «Менеджмент и маркетинг», проректор по общим вопросам ФГБОУ ВО «Российский химико-технологический университет имени Д.И. Менделеева», е- mail: vvakulenko@muctr.ru

Шушунова Т.Н., к.т.н., доцент кафедры «Менеджмент и маркетинг», ФГБОУ ВО «Российский химико-технологический университет имени Д.И. Менделеева», е- mail: serg-1167@yandex.ru

Гринев Н.Н., к.э.н., доцент кафедры «Менеджмент и маркетинг», ФГБОУ ВО «Российский химико-технологический университет имени Д.И. Менделеева», е- mail: grinev.n@yandex.ru

Features and conditions for deepening integration processes in the post-soviet space of the EAEU under modern conditions

The relevance of the article is due to the need to deepen the integration processes within the Eurasian Economic Union (EAEU). Interstate interaction is also a global trend and therefore the article identifies the existing difficulties and contradictions on this issue, further opportunities in promoting integration, and also outlines the contours of movement towards the set goals. The article examines: the main problems and restrictions for deepening economic integration, experience in solving problems and removing restrictions, increasing competitiveness and efficiency, features and conditions of integration, showing possible directions of transformation of the association in the face of growing threats, challenges and risks.

Keywords: Eurasian integration, interstate interaction, restrictions and exemptions, digitalization, transformation of the union.

Sitnikov E., Ph.D, Associate Professor of the Management and Marketing chair, FSEI HE «D. Mendeleyev University of Chemical Technology of Russia», e-mail: e.sitn@yandex.ru

Vakulenko V., Ph.D., associate professor of the Management and marketing chair, vice-rector for general issues, FSEI HE «D. Mendeleyev University of Chemical Technology of Russia», e-mail: vvakulenko@muctr.ru

Shushunova T., Ph.D., Associate Professor of the Management and Marketing chair, FSEI HE «D. Mendeleyev University of Chemical Technology of Russia», e-mail: serg-1167@yandex.ru

Grinev N., Ph.D, Associate Professor of the Management and Marketing chair, FSEI HE «D. Mendeleyev University of Chemical Technology of Russia», e-mail: grinev.n@yandex.ru


Экономика

УДК 338

DOI 10.52375/20728689_2021_4_44

Цифровая экономика: тренды и риски на современном этапе

Задачей исследования было определить основные тренды развития цифровой экономики на современном этапе, проанализировать потенциальные риски и угрозы цифровизации в мире. Собственные технологии способны обеспечить быстрый рост промышленности на всех уровнях, а также экономическую независимость и информационную безопасность. Страны, которые зависят от импорта технологий, вынуждены оставаться на периферии развитого мира.

Ключевые слова: цифровая экономика, риски цифровизации, стратегии цифровизации экономики.

Полищук Н.В., к.э.н., доцент кафедры «Социология, психология и социальный менеджмент», ФГБОУ ВО «Московский авиационный институт (национальный исследовательский университет)», e-mail: polishchuknat@gmail.com

Digital economy: trends and risks at the present stage

The objective of the study was to identify the main trends in the development of the digital economy at the present stage, to analyze the potential risks and threats of digitalization in the world. Proprietary technologies are capable of ensuring rapid industrial growth at all levels, as well as economic independence and information security. Countries that depend on imported technology are forced to remain on the periphery of the developed world.

Keywords: digital economy, risks of digitalization, strategies for digitalization of the economy.

Polishchuk N., Ph.D., associate professor at the Sociology, Psychology and Social Management chair, FSBEI HE «Moscow Aviation Institute (National Research University)», e-mail: polishchuknat@gmail.com


Экономика

УДК 338.1

DOI 10.52375/20728689_2021_4_47

Влияние факторов макросреды на развитие автотранспортной отрасли России

В статье рассмотрены вопросы современного развития предприятий автомобилестроения, выявлены факторы экономической среды, влияющие на покупательную способность потребителей. Проведен макроэкономический анализ автомобильного рынка с учетом благоприятных и неблагоприятных параметров. Сформулированы системные проблемы формирования государственной программы поддержки автотранспортной отрасли России. Рассмотрены инновационные модели организации бизнеса, а также определена возможность дистанционного формата продаж автомобилей с использованием электронных ресурсов. Доказана возрастающая степень взаимозависимости между автомобильным рынком и новыми технологиями.

Методология выполнения исследования основана на системном подходе к оценке современного состояния автобизнеса в России и определению его роли в макросреде. В работе были использованы компаративный, аналитический и экономико-статистические методы, которые позволили обеспечить обоснованность результатов и выводов.

Авторы обосновали возможность формирования производственной программы предприятиями автомобилестроения с учетом динамики рынка, на которую одновременно влияют субъективные предпочтения потребителей и макроэкономические индикаторы. Закономерным итогом исследования является разработка и построение SWOT-модели развития автомобильного рынка РФ.

Ключевые слова: макросреда бизнеса; конкурентоспособность предприятий; макроэкономические факторы; автомобильный рынок; онлайн-продажа; SWOT-анализ.

Безновская В.В., доцент кафедры «Экономические теории», ФГБОУ ВО «Московский автомобильно-дорожный государственный технический университет» (МАДИ)

Коваленко Н.В., к.э.н., доцент кафедры «Экономические теории», ФГБОУ ВО «Московский автомобильно-дорожный государственный технический университет» (МАДИ)

The influence of macro-environment factors on the development of the Russian motor transport industry

The article examines the issues of modern development of automotive enterprises, identifies the factors of the economic environment that affect the purchasing power of consumers. The macroeconomic analysis of the automobile market is carried out taking into account favorable and unfavorable parameters. The systemic problems of the formation of the state program of support of the Russian motor transport industry are formulated. Innovative models of business organization are considered, and the possibility of a remote format of car sales using electronic resources is determined. The increasing degree of interdependence between the automotive market and new technologies is proved.

The methodology of the study is based on a systematic approach to assessing the current state of the automotive business in Russia and determining its role in the macro environment. Comparative, analytical and economic-statistical methods were used in the work, which made it possible to ensure the validity of the results and conclusions.

The authors justified the possibility of forming a production program by automotive enterprises taking into account market dynamics, which is simultaneously influenced by subjective consumer preferences and macroeconomic indicators. The logical result of the research is the development and construction of a SWOT model of the development of the automotive market of the Russian Federation.

Keywords: business macroenvironment; competitiveness of enterprises; macroeconomic factors; automotive market; online sales; SWOT analysis.

Beznovskaya V., assistant professor, Road transport economics chair, FSBEI HE «Moscow Automobile and Road State Technical University (MADI)»

Kovalenko N., Ph.D., assistant professor, Road transport economics chair, FSBEI HE «Moscow Automobile and Road State Technical University (MADI)»


Экономика

УДК 330.3

DOI 10.52375/20728689_2021_4_51

Исследование потенциала развития региональной маршрутной сети Северо-Западного федерального округа для российских региональных воздушных судов

В статье проанализированы перспективы и емкость рынка региональных пассажирских авиаперевозок для российских воздушных судов на примере Северо-Западного федерального округа. Определены ключевые направления авиаперевозок. Описаны основные особенности авиационной подвижности и транспортной доступности как индикаторов развития региона. Сформулированы ключевые независимые наиболее значимые факторы, определяющие необходимость авиаперевозки и влияющие на количественный результат. Рассмотрены модели экономико-математического моделирования пассажиропотоков и показателей подвижности населения для авиационного транспорта с использованием самолетов Суперджет RRJ-95, Ил 114-300.

Ключевые слова: региональные авиаперевозки, Северо-Западный федеральный округ, авиационная подвижность населения, транспортная доступность, пространственное развитие РФ, региональный самолет.

Матюха С.В., к.х.н, заместитель генерального директора ООО «Аэросвет»

Study of the development potential of the regional route network of the Northwestern Federal District for domestic regional aircraft

The article analyzes the prospects and capacity of the regional passenger air transportation market for domestic aircraft using the example of the North-West Federal District. The key directions of air transportation have been identified. The main features of aviation mobility and transport accessibility are described as indicators of the development of the region. The key independent most significant factors that determine the need for air transportation and affect the quantitative result have been formulated. Models of economic and mathematical modeling of passenger flows and indicators of population mobility for air transport using Superjet RRJ-95 Il 114-30 aircraft are considered.

Keywords: regional air transportation, Northwestern Federal District, aviation mobility of the population, transport accessibility, spatial development of the Russian Federation, regional plane.

Matyukha S., PhD, Deputy General Director of Aerosvet, LLC


Экономика

УДК 338.47

DOI 10.52375/20728689_2021_4_55

eLibrary SPIN: 1788-1967; ORCID: 0000-0001-8676-1561

Цифровые технологии роботизации в деятельности железнодорожного транспорта

Дается оценка тенденций внедрения цифровых технологий роботизированных устройств в российском железнодорожном транспорте. Приведена статистика процессов роботизации Российских железных дорог за последние годы, подтверждающая высокую динамику внедрения технологий автоматически управляемых транспортных средств, искусственного интеллекта. Приведена краткая характеристика отдельных проектов роботизированных систем в деятельности холдинга «Российские железные дороги»: беспилотные транспортные системы, интеллектуальная поддержка принятия решений, средства распознавания речи, программные роботы.

Ключевые слова: цифровизация, робототехника, беспилотный транспорт, программные роботы, роботизированная поддержка принятия решений, Российские железные дороги.

Гулый И.М., к.э.н., доцент кафедры «Экономика транспорта», ФГБОУ ВО «Петербургский государственный университет путей сообщения Императора Александра I», e-mail: ilya.guliy@mail.ru

Digital technologies of robotization in the activity of railway transport

An assessment of the trends in the introduction of digital technologies of robotic devices in Russian railway transport is given. The statistics of the processes of robotization of Russian railways in recent years are presented, confirming the high dynamics of the introduction of technologies of automatically controlled vehicles, artificial intelligence. A brief description of individual projects of robotic systems in the activities of the Russian Railways Holding is given: unmanned transport systems, intelligent decision support, speech recognition tools, software robots.

Keywords: digitalization, robotics, unmanned transport, software robots, robotic decision support, Russian railways.

Gulyi I., Ph.D., Associate Professor, Transport Economics chair, FSBEI HE «Emperor Alexander I St. Petersburg State Transport University», e-mail: ilya.guliy@mail.ru


Экономика

УДК 656.072:333

DOI 10.52375/20728689_2021_4_58

Пассажирские перевозки в странах Северной Америки: анализ опыта и экономические аспекты развития

В статье рассмотрены особенности функционирования пассажирских железнодорожных перевозок в странах Северной Америки, приведена статистика по таким показателям как: пассажирооборот, количество отправленных пассажиров, средняя дальность перевозки, сделаны выводы о возможности использования опыта США и Канады в отечественной практике.

Ключевые слова: железнодорожный транспорт; пассажирские перевозки, пассажирооборот, пассажиры, США, Канада.

Подсорин В.А., д.э.н., профессор, ФГАОУ ВО «Российский университет транспорта»

Соловьёв А.С., аспирант, ФГАОУ ВО «Российский университет транспорта»

Passenger transportation in the countries of North America: analysis of experience and economic aspects of development

The article discusses the features of the functioning of passenger rail transportation in North America, provides statistics on such indicators as: passenger turnover, the number of passengers sent, the average distance of transportation, conclusions are drawn about the possibility of using the experience of the United States and Canada in domestic practice.

Keywords: railway transport; passenger transportation, passenger traffic, passengers, USA, Canada.

Podsorin V., Doctor of Economics, professor, FSAEI HE «Russian University of Transport»

Solovev A., the post-graduate student, FSAEI HE «Russian University of Transport»


Экономика

УДК 338

DOI 10.52375/20728689_2021_4_62

Альтернативный формат приобретения подвижного состава, как инструмент устойчивого развития железнодорожного транспорта в условиях постпандемического кризиса

Отсутствие системы показателей оценки степени устойчивого развития транспортной системы с учетом стратегических преимуществ отраслевой системы хозяйствования сводится к проведению исследования основных компонентов транспортной системы. Это важная составляющая в системе управления инновационным бизнесом, которая позволяет систематизировать стоимость услуг перевозки, оптимизировать размеры и структуру существующего парка, прогнозировать подходы к повышению эффективности деятельности транспортной системы в условиях постпандемической экономики.

Цель: Исследовать взаимосвязь основных компонентов железнодорожной транспортной системы - продукции и тягового подвижного состава, а также их совместную деятельность по развитию национальной территориальной целостности; рассмотреть конъюнктуру бизнес-процессов в рамках модификации процедуры планирования расходов на обеспечение процесса перевозки тяговым подвижным составом и последующей оптимизации инвентарного парка локомотивов в рамках устойчивого развития железнодорожной транспортной системы. Методы: Теоретический анализ, структурирование и обобщение материала, статистический методы исследования. Результаты: Обобщен опыт закупок подвижного состава в сети ОАО «РЖД». Раскрыты преимущества действующих моделей и процедур по приобретению подвижного состава по контракту жизненного цикла. Систематизирован процесс приобретения локомотивов. Практическая значимость: Нахождение оптимальных решений дальнейшего обновления собственных локомотивных парков и переход на эксплуатацию инновационного подвижного состава для сокращения издержек на обслуживание и повышения эффективности работы железнодорожной транспортной системы в текущих условиях.

Ключевые слова: транспортная система, парк подвижного состава, устойчивое развитие, постпандемический кризис.

Чеченова Л.М., к.э.н., доцент, доцент кафедры «Экономика транспорта», ФГБОУ ВО «Петербургский государственный университет путей сообщения Императора Александра I», e-mail: liana1981-149@ mail.ru, eLibrary SPIN:7593-2214; ORCID: 0000-0002-2641-9454

An alternative format for the acquisition of rolling stock as a tool for the sustainable development of railway transport in the post-pandemic crisis

The absence of a system of indicators for assessing the degree of sustainable development of the transport system, taking into account the strategic advantages of the sectoral management system, is reduced to conducting a study of the main components of the transport system. This is an important component in the innovative business management system, which allows you to systematize the cost of transportation services, optimize the size and structure of the existing fleet, and predict approaches to improving the efficiency of the transport system in a post-pandemic economy.

Aim: To investigate the interrelation of the main components of the railway transport system - products and traction rolling stock, as well as their joint activities for the development of national territorial integrity; to consider the conjuncture of business processes within the framework of modifying the procedure for planning costs for providing the transportation process with traction rolling stock and subsequent optimization of the inventory fleet of locomotives within the framework of sustainable development of the railway transport system. Methods: Theoretical analysis, structuring and generalization of material, statistical research methods. Results: The experience of purchasing rolling stock in the network of JSC «Russian Railways» is summarized. The advantages of existing models and procedures for the purchase of rolling stock under a life cycle contract are disclosed. The process of purchasing locomotives is systematized. Practical significance: Finding optimal solutions for further updating of own locomotive fleets and switching to the operation of innovative rolling stock to reduce maintenance costs and improve the efficiency of the railway transport system in the current conditions.

Keywords: transport system, rolling stock fleet, sustainable development, post-pandemic crisis.

Chechenova L., Ph.D., Associate Professor, Transport Economics chair, FSBEI HE «Emperor Alexander I St. Petersburg State Transport University», e-mail: liana1981-149@ mail.ru, eLibrary SPIN:7593-2214; ORCID: 0000-0002-2641-9454


Управление

УДК 338

DOI 10.52375/20728689_2021_4_66

Производственный потенциал организаций

Статья включает в себя показатели, предложенные и обоснованные автором, позволяющие оценивать организациям уровень реализации своего производственного потенциала, означающие общую результативность и общую затратность их производственной деятельности вместе с однородными частными элементами, формируемыми по специализируемой и подсобной сферам, являющимся ее разновидностями. Вместе они образуют инструментарий для детализации мероприятий по его оптимизации через сбалансированность структурных производственных звеньев.

Ключевые слова: организации, уровень реализации производственного потенциала, результативность, затратность.

Ильин С.Ю., к.э.н., доцент департамента «Управление бизнесом» ФГОБУ ВО «Финансовый университет при Правительстве Российской Федерации», e-mail: i.sergey777@gmail.com

The production potential of organizations

The article includes the indicators proposed and justified by the author, which allow organizations to assess the level of realization of their production potential, meaning the result-effectiveness and expenses-effectiveness of their production activities, together with homogeneous private elements formed by specialized and subsidiary spheres, which are its varieties. Together they form a toolkit for detailing measures to optimize it through the balance of structural production links.

Keywords: organizations, level of realization of production potential, result-effectiveness, expenses-effectiveness.

Ilyin S., Ph.D., associate professor of the Business management chair, FSEBU HE « Financial University under the Government of the Russian Federation», e-mail: i.sergey777@gmail.com


Управление

УДК 338

DOI 10.52375/20728689_2021_4_68

Алгоритм учета рисков при принятии управленческих решений в социально-экономических системах

Рассмотрены традиционные подходы к учету рисков при принятии управленческих решений. Проанализирован типовой алгоритм учета рисков при принятии управленческих решений. Применительно к современным условиям хозяйствования, для которых характерен рост диапазонов и скоростей изменения параметров внешней среды, влияющих на функционирование управляемой социально-экономической системы, в рамках проведенных исследований сформирован детализированный алгоритм оценки и анализа рисков при управлении социально-экономическими системами, обеспечивающих переход от реактивного к проактивному подходу. Определены технологии реализации каждого этапа предложенного детализированного алгоритма оценки и анализа рисков при управлении социально-экономическими системами.

Ключевые слова: алгоритм учета рисков, принятие управленческих решений, социально-экономические системы.

Тебекин А.В., д.т.н., д.э.н., профессор, почетный работник науки и техники Российской Федерации, профессор кафедры «Менеджмент» Московского государственного института международных отношений (Университета) МИД России, профессор кафедры «Социокультурное проектирование и развитие территорий» Московского государственного университета им. М.В. Ломоносова, профессор кафедры «Экономика и менеджмент» Московского института психоанализа

Митропольская-Родионова Н.В., к.э.н., доцент кафедры «Менеджмент» Одинцовского филиала МГИМО МИД России

Хорева А.В., старший преподаватель кафедры «Менеджмент» Одинцовского филиала МГИМО МИД России

Algorithm for taking risks into account when making managerial decisions in socio-economic systems

The traditional approaches to taking risks into account when making management decisions are considered. A typical algorithm for accounting for risks in making managerial decisions are analyzed. With regard to modern economic conditions, which are characterized by an increase in the ranges and rates of change in the parameters of the external environment that affect the functioning of a controlled socio-economic system, a detailed algorithm for assessing and analyzing risks in managing socio-economic systems, ensuring the transition from reactive to proactive approach. Technologies for the implementation of each stage of the proposed detailed algorithm for assessing and analyzing risks in the management of socio-economic systems have been determined.

Keywords: risk accounting algorithm, management decision making, socio-economic systems.   

Tebekin A., Doctor of Technical Sciences, Doctor of Economics, Professor, Honorary Worker of Science and Technology of the Russian Federation, Professor of the Management chair of the Moscow State Institute of International Relations (University) of the Ministry of Foreign Affairs of Russia, Professor of the Sociocultural Design and Development of Territories chair of the Moscow State University named after M.V. Lomonosov, Professor of the Economics and Management chair of the Moscow Institute of Psychoanalysis

Mitropolskaya-Rodionova N., Ph.D., Associate Professor, Management chair, Odintsovo Branch, MGIMO of the Ministry of Foreign Affairs of Russia

Khoreva A., Senior Lecturer, Management chair, Odintsovo Branch, MGIMO of the Ministry of Foreign Affairs of Russia


Управление

УДК 343.351

DOI 10.52375/20728689_2021_4_79

Коррупция в системе государственных закупок: проблемы и пути решения

В статье рассмотрены вопросы коррупции в системе государственных закупок, как важного элемента функционирования государства и органов местной власти. Расходование бюджетных средств не всегда является плодотворным, в связи с чем система государственных закупок привлекательна для совершения финансового мошенничества: хищение бюджетных денежных средств, выделяемых для нужд учреждений и иные злоупотребления. В результате высокого уровня мошенничества в сфере закупок возникают потери как для самого государства и регионов, так и для участников контрактной системы закупок, отрицательно отражаются на имидже нашего государства, ведут к разочарованию населения, падению авторитета государственных органов власти.

Ключевые слова: государственные закупки, коррупция, экономические потери, финансовое мошенничество.

Бородина Ю.Б., к.э.н., доцент, кафедра «Инноваций и предпринимательства», ФГБОУ ВО «Новосибирский государственный университет экономики и управления НИНХ», e-mail: borod-151@yandex.ru

Павлова О.В., магистрант, ФГБОУ ВО «Новосибирский государственный университет экономики и управления НИНХ», e-mail: pavlovaolgav83@gmail.com

Corruption in the public procurement system: problems and ways of solution

The article examines the issues of corruption in the public procurement system, as an important element of the functioning of the state and local authorities. The spending of budget funds is not always fruitful, and therefore the public procurement system is attractive for committing financial fraud: embezzlement of budget funds allocated for the needs of institutions and other abuses. As a result of the high level of fraud in the field of procurement, losses arise both for the state itself and the regions, and for participants in the contractual procurement system, negatively affect the image of our state, lead to disappointment of the population, and a drop in the authority of state authorities.

Keywords: government procurement, corruption, economic losses, financial fraud.

Borodina Y., Ph.D., Associated Professor, Innovation and Entrepreneurship chair, FSBEI HE «Novosibirsk State University of Economics and Management «NINH», e-mail: borod-151@yandex.ru

Pavlova O., Master's degree, FSBEI HE «Novosibirsk State University of Economics and Management «NINH», e-mail: pavlovaolgav83@gmail.com


Управление

УДК: 656.021.2:51-74

DOI 10.52375/20728689_2021_4_84

Математические методы и основные принципы организации транспортных перевозок

Эксплуатация железнодорожной системы возможна только при соблюдении основных требований, предъявляемых к любому виду транспорта: безопасность, надежность, экономичность и быстрота. В работе рассмотрены принципы движения единичных транспортных средств, сформулированы специфические особенности движения автомобильного и рельсового транспорта. Рассмотрены проблемы пересечения транспортных маршрутов при наличии интенсивного движения. На основании алгоритма Евклида и введённого в работе понятия временного расстояния между поездами на линии сформулирован метод управления, который может быть эффективно использован при централизованном диспетчерском управлении поездами линии метрополитена. Представленный полный суточный алгоритм движения поездов содержит конечное число этапов, представляющих собой движения с постоянными интервалами, среди которых утренний и вечерний часы пик и переходные режимы между ними.

Ключевые слова: принципы движения, транспортные средства, математические методы, управление движением, рельсовый транспорт.

Логинова Л.Н., к.т.н., доцент, кафедра «Управление и защита информации», ФГАОУ ВО «Российский университет транспорта», e-mail: Ludmilanv@mail.ru

Сеславина Е.А., к.э.н., доцент, кафедра «Информационные системы цифровой экономики», ФГАОУ ВО «Российский университет транспорта», e-mail: seslavina@mail.ru

Сеславин А.И., старший преподаватель, кафедра «Управление и защита информации», ФГАОУ ВО «Российский университет транспорта», e-mail: aiseslavin@gmail.com

Mathematical methods and basic principles of transportation

The operation of the railway system is possible only if the basic requirements for any type of transport: safety, reliability, efficiency and speed. The paper considers the principles of the movement of individual vehicles, the specific features of the movement of automobile and rail transport formulated. The problems of crossing transport routes in the presence of heavy traffic are considered. Based on the Euclidean algorithm and the concept of the time distance between trains on the line introduced in the work, a control method is formulated that can be effectively used for centralized dispatching control of metro line trains. The presented complete daily algorithm of train movement contains a finite number of stages representing movements with constant intervals, including morning and evening rush hours and transitional modes between them.

Keywords: traffic principles, vehicles, mathematical methods, traffic control, rail transport.

Loginova L., Ph.D., assistant professor, associate professor at the Control and Information security chair, FSAEI HE «Russian University of Transport», e-mail: Ludmilanv@mail.ru

Seslavina E., Ph.D., assistant professor, associate professor of the Information Systems of the Digital Economy chair, FSAEI HE «Russian University of Transport», e-mail: seslavina@mail.ru

Seslavin A., Senior Lecturer, Control and Information security chair, FSAEI HE «Russian University of Transport», e-mail: aiseslavin@gmail.com


Транспорт

УДК 656.61:621.391.365.5

DOI 10.52375/20728689_2021_4_88

Об актуальности более глубокого подхода к синтезу надёжности каналов связи больших морских информационных систем

Проведено исследование устойчивости рабочих характеристик антенных полей и функционирование системы «тропосферной подсветки» неба для улучшения качественных показателей надежности каналов связи блоков управления больших морских систем.

Ключевые слова: надежность, устойчивость, ураган, корреляционная формула, квадратичное отклонение, модель, затухание, координаты, проекция объема, синтез, спектр.

Боран-Кешишьян С.Л., аспирант кафедры «Судовождение» ФГБОУ ВО «Государственный морской университет имени адмирала Ф.Ф. Ушакова», 2-й вахтенный помощник капитана, судоходной части (крупно-тоннажных танкеров) компании «Совкомфлот»

On the relevance of a deeper app roach to the synthesis of the reliability of communication channels of large marine information systems

A study of the stability of the performance characteristics of the antenna fields and functioning of the «tropospheric illumination» system of the sky to improve the quality indicators of the reliability of communication channels of control units of large marine systems was carried out.

Keywords: reliability, stability, hurricane, correlation formula, standard deviation, model, attenuation, coordinates, volume projection, synthesis, spectrum.

Boran-Keshishyan S., the post-graduate student of the Navigation chair, FSBEI HE «Admiral Ushakov Maritime University», 2-nd watch assistant to the Master Mariner of the shipping part (large-tonnage tanker) of the company «Sovcomflot»


Транспорт

УДК 656.7+330.3

DOI 10.52375/20728689_2021_4_95

Анализ рынка авиаперевозок Республики Коми

В статье проанализированы перспективы и емкость рынка пассажирских авиаперевозок Республики Коми. Определены ключевые направления авиаперевозок. Описаны основные особенности авиационной подвижности и транспортной доступности как индикаторов развития региона. Учитывая влияние пандемии COVID-19 на интенсивность полетов гражданской авиации в 2020 г., предложено для целей прогнозирования производственных показателей использовать базовые показатели 2019 г. Проведено сравнение данных 2019 и 2020 годов. Рассмотрены модели экономико-математического моделирования пассажиропотоков и показателей подвижности населения для авиационного транспорта. Сформулированы ключевые независимые наиболее значимые факторы, определяющие необходимость авиаперевозки и влияющие на количественный результат.

Ключевые слова: региональные авиаперевозки, Республика Коми, авиационная подвижность населения, транспортная доступность, пространственное развитие РФ, территориальное расселение.

Матюха С.В., к.х.н, заместитель генерального директора ООО «Аэросвет»

Analysis of the air transportation market of the Komi Republic

The article analyzes the prospects and capacity of the market for passenger air transportation in the Komi Republic. The key directions of air transportation have been identified. The main features of aviation mobility and transport accessibility are described as indicators of the development of the region. Considering the impact of the COVID-19 pandemic on the intensity of civil aviation flights in 2020, it is proposed to use the 2019 baseline for forecasting performance indicators. Comparison of data from 2019 and 2020 has been carried out. Models of economic and mathematical modeling of passenger flows and indicators of population mobility for air transport are considered. The key independent most significant factors that determine the need for air transportation and affect the quantitative result have been formulated.

Keywords: regional air transportation, Komi Republic, aviation mobility of the population, transport accessibility, spatial development of the Russian Federation, territorial settlement.

Matyukha S., Ph.D., Deputy General Director of Aerosvet LLC


Транспорт

УДК 332.145:656.615 (330.8)

DOI 10.52375/20728689_2021_4_99

Форсайт и пространственное планирование морского транспорта: некоторые методические и практические аспекты развития теории

В статье рассмотрены методические и практические вопросы использования форсайта и формирующейся теории пространственного планирования (и прогнозирования) морского транспорта (ППМТ) с точки зрения целей и задач пространственного развития экономики Российской Федерации на ближайшую и отдалённую перспективу. Представлены основные аспекты пространственного планирования и прогнозирования развития морских портов (ППМП) как элемента (подсистемы) ППМТ и показана их взаимосвязь с основными положе-ниями форсайта. Перечислены возникающие в этой работе проблемы и трудности взаимо-действия двух областей знания (в т. ч. связанными с финансово-экономическими и органи-зационно-технологическими проблемами развития самих морских портов), а также обосно-вана важность дальнейшего развития теории, методов, инструментов и техники пространст-венного планирования, его соответствующего материально-технического, логистического, научного, кадрового и финансового обеспечения. Предложены проекты развития морского транспорта и связанных с ним отраслей, в частности, создание Дальневосточного транспорт-но-логистического узла (ДВТЛУ) и двух кластеров морского транспорта (КМТ).

Ключевые слова: форсайт, морские порты, пространственное планирование и прогнозиро-вание морского транспорта (ПППМТ), пространственное планирование (и прогнозирование) развития морских портов (ПППМП), порт-хаб, морские (морехозяйственные кластеры), Дальневосточный транспортно-логистический узел (ДВТЛУ), кластер морского транспорта (КМТ), форсайт морского транспорта.

Фисенко А.И., д.э.н., профессор, профессор кафедры «Экономика», ФГБОУ ВО «Морской государственный университет им. адм. Г.И. Невельского»

Парфёнова В.А., к.э.н., доцент кафедры «Экономика», ФГБОУ ВО «Морской государственный университет им. адм. Г.И. Невельского»

Foresight and spatial planning of the sea transport: some methodical and practical aspects of theory development

The article considers methodological and practical issues of using a foresight and the emerging the-ory of spatial planning (and forecasting) of sea transport (SPST) from the point of view of the goals and objectives of spatial development of the economy of the Russian Federation for the near and distant future. The main aspects of spatial planning and forecasting of the development of seaports (SPSP) as an element (subsystem) of the SPST are presented and their relationship with the main flags of the foresight is shown. The problems arising in this work and to difficulties of interaction of two areas of knowledge are listed (including connected with financial and economic, organizational and technological problems of development of seaports) and also importance of further develop-ment of the theory, methods, instruments and technology of spatial planning, his corresponding ma-terial, logistic, scientific, personnel and financial security is proved. Proposed projects for the de-velopment of sea transport and related industries, in particular, the creation of the Far Eastern Transport and Logistics Hub (FETLH) and two maritime transport clusters (MTC).

Keywords: foresight, seaports, spatial planning and forecasting of sea transport (SPST), spatial planning (and forecasting) for the development of seaports (SPSP), port hub, marine clusters (marine business clusters), Far East Transport and Logistics Hub (FETLH), maritime transport cluster (MTC), foresight of maritime transport.

Fisenko A., Doctor of Economic Sciences, Professor, Economics chair of FSBEI HE «Admiral Nevelskoy Maritime State University»

Parfenova V., Candidate of Economic Sciences, Associate Professor, Economics chair of FSBEI HE «Admiral Nevelskoy Maritime State University»


Транспорт

УДК 625.7/8.05:658.51

DOI 10.52375/20728689_2021_4_103

Совершенствование методов транспортного планирования при оценке социально-экономических эффектов развития инфраструктурных проектов дорожного хозяйства

В данной научной статье показано, что в главных документах транспортного планирования, каким в настоящее время является программа комплексного развития транспортной инфраструктуры (ПКРТИ) на уровне субъекта РФ и отдельного муниципального образования, не всегда четко определены критерии, по которым необходимо проводить оценку социально-экономических эффектов от реализации инфраструктурных проектов, что значительно затрудняет как разработку ПКРТИ, так и его практическую реализацию. Как основное направление совершенствования документов транспортного планирования предложены методы оценки социально-экономических эффектов с соблюдением такого методологического принципа как комплексный учет всех наиболее существенных последствий проекта, как непосредственно экономических, так и внеэкономических (внешние эффекты, общественные блага), на основе количественной оценки, а при невозможности проведения такой оценки учет влияния факторов на конечные результаты предлагается осуществлять экспертно.

Ключевые слова: дорожные объекты, социально-экономические эффекты, транспортное планирование, экономическая эффективность, эффекты, программа комплексного развития транспортной инфраструктуры.

Омаров А.З., к.э.н., доцент, директор ФГБОУ ВО «Московский автомобильно-дорожный государственный технический университет (МАДИ)» Махачкалинский филиал, e-mail: aiub.z@mail.ru

Абдулаев М.Н., к.э.н., доцент, доцент кафедры «Экономика и управление» ФГБОУ ВО «Московский автомобильно-дорожный государственный технический университет (МАДИ)» Махачкалинский филиал, e-mail: murad1974@rambler.ru

Шапиева Х.М., к.э.н., доцент, доцент кафедры «Экономика и управление» ФГБОУ ВО «Московский автомобильно-дорожный государственный технический университет (МАДИ)» Махачкалинский филиал, e-mail: Hanna.shapieva@gmail.com

Improvement of transport planning methods in assessing the socio-economic effects of the road infrastructure projects development

This scientific article shows that the main documents of transport planning, which currently is the program for the integrated development of transport infrastructure (SCRTI) at the level of the subject of Russian Federation and a separate municipality, do not always clearly define the criteria by which it is necessary to assess the socio-economic effects of the implementation of infrastructure projects, which significantly complicates both the development of the SCRTI and its practical implementation. As the main direction of improving transport planning documents, methods for assessing socio-economic effects are proposed in compliance with such a methodological principle as a comprehensive account of all the most significant consequences of the project, both directly economic and non-economic (external effects, public goods), based on a quantitative assessment, and if it is impossible to carry out such an assessment, it is proposed to take into account the influence of factors on the final results.

Keywords: road objects, socio-economic effects, transport planning, economic efficiency, effects, program of integrated development of transport infrastructure.

Omarov A., Candidate of Economics, Associate Professor, Director of Moscow Automobile and Road State Technical University (MADI) Makhachkala branch, e-mail: aiub.z@mail.ru

Abdulaev M., Candidate of Economics, Associate Professor, Associate Professor of Economics and Management chair of Moscow Automobile and Road State Technical University (MADI), Makhachkala branch, e-mail: murad1974@rambler.ru

Shapieva H., Candidate of Economics, Associate Professor, Associate Professor Economics and Management chair of Moscow Automobile and Road State Technical University (MADI) Makhachkala branch, e-mail: Hanna.shapieva@gmail.com


Транспорт

УДК 656.073+656.6

DOI 10.52375/20728689_2021_4_106

Подход к построению прогноза грузооборота морских портов на основе реализации потенциала грузовой базы

Формирование планов развития морского порта является важнейшей управленческой задачей его руководства. Основой для формирования таких планов являются прогнозы грузооборота порта, определяющие требования к портовой и сопутствующей инфраструктуре. Между тем сегодня построение среднесрочных и особенно долгосрочных прогнозов грузооборота порта затруднено необходимостью учета множества факторов. Чем больше горизонт планирования, тем больше проявляется неопределенность, ведущая к большому расхождению результатов прогнозирования в различных сценариях. В настоящей работе показано, что в некоторых случаях удается снизить степень неопределенности прогноза, используя подход на основе реализации потенциала грузовой базы морского порта. При существенном превышении прогнозными значениями потенциала грузовой базы прогнозных значений пропускной способности инфраструктуры перевозок, неопределенность прогноза снижается, а возможная ошибка в определении потенциала грузовой базы не имеет большого значения.

Ключевые слова: прогноз, планирование, морские порты, потенциал грузовой базы, транспортная инфраструктура, неопределенность прогноза.

Гаврилов А.Н., директор Научно-образовательного центра морского транспорта и пространственной логистики ФГБОУ ВО «Морской государственный университет имени адмирала Г.И. Невельского», e-mail: gavrilov@msun.ru

Approach to building forecast of cargo turnover of sea ports based on realizing the potential of the cargo base

Formation of plans for the development of the seaport is the most important management task of its management. The basis for the formation of such plans are forecasts of the port's cargo turnover, which determine the requirements for the port and related infrastructure. Meanwhile, today the construction of medium-term and especially long-term forecasts of the port's cargo turnover is complicated by the need to take into account many factors. The longer the planning horizon, the more uncertainty manifests itself, leading to a large discrepancy in forecast results in different scenarios. This paper shows that in some cases it is possible to reduce the degree of forecast uncertainty using an approach based on realizing the potential of the seaport cargo base. When the forecast values of the potential of the cargo base significantly exceed the forecast values of the throughput of the transportation infrastructure, the uncertainty of the forecast decreases, and the possible error in determining the potential of the cargo base does not matter much.

Keywords: forecast, planning, seaports, cargo base potential, transport infrastructure, forecast uncertainty.

Gavrilov A., Director of the Scientific and Educational Center for Maritime Transport and Spatial Logistics, FSBEI HE «Admiral Nevelskoy Maritime State University», e-mail: gavrilov@msun.ru


Транспорт

УДК 656.073+656.6

DOI 10.52375/20728689_2021_4_109

Анализ грузовой базы как основы для формирования прогноза потребностей в транспортном флоте на Дальнем Востоке

Текущая ситуация в судоходстве и логистике показали, что дефицит или переизбыток провозоспособности морского флота может значительным образом ухудшать положение не только внутри цепочек поставок, оказывая влияние на конечную стоимость товаров, но и в целых отраслях экономики. Основой формирования стратегий в судоходстве, судостроении и смежных отраслях является оценка (прогноз) потребности во флоте. Системное исследование состояния объемов и структуры грузопотоков по номенклатуре грузов и видам плавания позволяет оценить перспективы развития морских перевозок и потребность в пополнении флота. В статье описывается подход к анализу грузовой базы как этапа, необходимого для оценки текущего состояния морского флота и формирования прогноза в его потребности. В качестве примера рассматривается и анализируется структура морских перевозок и флот Дальневосточного бассейна.

Ключевые слова: прогноз, морской флот, спрос на флот, потребность в тоннаже, транспортная инфраструктура, судоходство.

Вороненко А.К., аналитик Научно-образовательного центра морского транспорта и пространственной логистики ФГБОУ ВО «Морской государственный университет имени адмирала Г.И. Невельского», e-mail: Voronenko@msun.ru

Analysis of the cargo base as a basis for formation of the forecast of needs in the transport fleet in the Far East

The current situation in shipping and logistics showed that a shortage or excess of the shipping capacity of the sea fleet can significantly worsen the situation not only within supply chains, affecting the final cost of goods, but also in entire sectors of the economy. The basis for the formation of strategies in shipping, shipbuilding and related industries is the assessment (forecast) of the need for the fleet. A systematic study of the state of the volume and structure of cargo flows by the nomenclature of cargo and types of navigation allows assessing the prospects for the development of sea transportation and the need for replenishing the fleet. The article describes an approach to the analysis of the cargo base as a stage necessary for assessing the current state of the sea fleet and forming a forecast for its needs. As an example, the structure of sea transport and the fleet of the Far Eastern basin is considered and analyzed.

Keywords: forecast, sea fleet, demand for the fleet, demand for tonnage, transport infrastructure, shipping.

Voronenko A., Analyst of the Scientific and Educational Center of Maritime Transport and Spatial Logistics, FSBEI HE «Admiral Nevelskoy Maritime State University», e-mail: Voronenko@msun.ru


Транспорт

УДК 656.61.052:519.14

DOI 10.52375/20728689_2021_4_113

Анализ надежности устойчивой конфигурации управляющей ходовой мостиковой системы со сложной структурой при помощи цепей Маркова и оптимальных режимах работы с восстановлением

В исследовании применен метод укрупнения состояний систем со сложной структурой для анализа интегрированных мостиковых комплексов, при переходе на интегральные, как анализ изменения состояний элементов и сегментов с повышением надежности отдельных блоков и агрегатов, так и в целом всего судового аппаратно-программного комплекса.

Ключевые слова: кибернетические структуры, вычислитель, дублирование, граф состояний, избыточность, вероятность, отказ, восстановление, узел, полюс графа, элемент, экспотенциальный, модель, анализ, диаграмма, вариативность, конфигурация, вектор-столбцы, матрица.

Чекунков И.А., аспирант кафедры «Судовождение» ФГБОУ ВО «Государственный морской университет имени адмирала Ф.Ф. Ушакова»

Analysis of the reliability of the stable configuration of the control undercarriage bridge system, with a complex structure, using Markov chains and optimal modes of operation with recovery

The study uses the method of enlarging the states of systems with a complex structure for the analysis of integrated bridge complexes, when switching to integrated ones, as an analysis of changes in the states of elements and segments with an increase in the reliability of individual units and aggregates, and in general the entire ship’s hardware and software complex.

Keywords: cybernetic structures, calculator, duplication, state graph, redundancy, probability, failure, recovery, node, graph pole, element, expotential, model, analysis, diagram, variability, configuration, column vector, matrix.

Chekunkov I., the post - graduate student of the Navigation chair, FSBEI HE «Admiral Ushakov Maritime University»


Транспорт

УДК 656.61.052

DOI 10.52375/20728689_2021_4_119

Отдельные вариации математического обеспечения альтернативных ГНСС, место-определения судна на акватории в сложных системах судового вычислителя

В условиях неустойчивых, или слабых сигналов ГНСС, применим метод определения судна на курсе с помощью альтернативных систем навигации. Предложена математическая модель места судна, путем создания автомата управления, как сегмента вычислителя ходового мостика судна, в виде дискретной системы алгоритмических алгебр, при решении проблем эквивалентности и аксиоматизации, а также автоматного класса с некоммутативной алгеброй условий в алгоритмических процессах. Показан конструктивный алгоритм распознавания тождественности выражений в системе алгоритмических алгебр, исходные элементарные операторы которых обратимы.

Ключевые слова: обсервация, акватория, альтернативная навигация, импульсно-фазовый, дизъюнкция, счисление, алгоритм, лаг, эквивалентность, аксиоматизация, тождество, модифицировать, развертка, итерация, оператор, сегмент, дискретность.

Заломихин Д.В., к.д.п., аспирант кафедры «Судовождение» ФГБОУ ВО «Государственный морской университет имени адмирала Ф.Ф. Ушакова»

Individual variations of the mathematical support of alternative GNSS, location - determination of the vessel in the water area in complex program systems of the ship’s computer

In conditions of unstable or weak GNSS signals, the method of determining the vessel on course using alternative navigation systems is applicable. A mathematical model of the ship’s location is proposed by creating a control automaton, as a segment of the ship’s navigation bridge calculator, in the form of a discrete system of algorithmic algebras, when solving equivalence and axiomatization problems, as well as an automaton class with a noncommutative algebra of conditions in algorithmic processes. A constructive algorithm for recognizing the identity of expressions in a system of algorithmic algebras whose initial elementary operators are invertible is shown.

Keywords: observation, water area, alternative navigation, pulse-phase, disjunction, number, algorithm, lag, equivalence, axiomatization, identity, modify, scan, iteration, operator, segment, discreteness.

Zalomikhin D., Master Mariner, the post-graduate student the Navigation chair, FSBEI HE «Admiral Ushakov State Maritime University»


Транспорт

УДК 681.516

DOI 10.52375/20728689_2021_4_123

Разработка сложных мехатронных систем для работы в замкнутом пространстве трубопроводов объектов водного транспорта

В рамках данной работы произведен анализ существующих решений сложных мехатронных систем, предназначенных для работы в замкнутом пространстве трубопроводов гидротехнических сооружений или иных объектах портовой инфраструктуры или на крупных судах. Производится выявление общих недостатков этих решений, за счет чего синтезируется собственное решение. Обзор показывает, что существующие решения имеют либо ряд конструктивных недостатков, которые не позволяют использовать передовые решения в области возможностей по установке различного инструментария для проведения работ, либо не являются универсальными по отношению к вариантам использования в пространствах различного размера и назначения. Синтезировано собственное решение комплекса для обеспечения широкого диапазона размеров доступных пространств, возможности прохождения возникающих физических препятствий на пути движения роботехнического комплекса (выступов, уступов, изменение геометрии внешнего пространства и траектории движения комплекса (локальные сужения и повороты). Выводы. По итогу завершения работы был проведен анализ полученной концепции (математической модели), выявлены и устранены основные недостатки конструкции, произведена оценка полученного решения.

Ключевые слова: автономные роботы, мехатронный модуль, замкнутое пространство, экстремальная робототехника, внутритрубная диагностика.

Егоров А.Е., магистр кафедры «Автоматизация технологических процессов и производств» ФГАОУ ВО «Санкт-Петербургский политехнический университет Петра Великого» (СПбПУ), e-mail: watermelo.man@ yandex.ru

Полосухин Д.И., бакалавр, кафедра «Электроакустическая и ультразвуковая техника», ФГАОУ ВО «Санкт-Петербургский Государственный Электротехнический Университет «ЛЭТИ» Им. В.И Ленина», e-mail: I.tefnut@ mail.ru

Вакулин Н.А., инженер, ООО «СПБГУ ДАЙНЭМИКС», e-mail: Vakulin@live.ru

Иванов О.А., инженер, ООО «СПБГУ ДАЙНЭМИКС», e-mail: ivanovoa26@yandex.ru

Development of complex mechatronic systems for work in a closed space of pipelines of water transport objects

The subject of research is the synthesis of solutions for a universal complex for moving in confined spaces. The purpose of the work is to describe a possible concept of a means for performing work inside various enclosed spaces, to quantify the possible implementation, to identify the concept’s shortcomings, and to propose ways to solve these shortcomings. Within the area of this work, the analysis of existing solutions, calculation and development of the corresponding modules were carried out. The common shortcomings of these solutions are identified, due to which their own solution is synthesized. The review shows that the existing solutions either have a number of design flaws that do not allow the use of advanced solutions in the field of possibilities for installing various tools for carrying out work, or are not universal in relation to the options for use in spaces of various sizes and purposes. A proprietary solution of the complex has been synthesized to ensure a wide range of sizes of available spaces, the possibility of passing the arising physical obstacles on the path of movement of the robotic complex (protrusions, ledges, changes in the geometry of the external space and the trajectory of the complex movement (local constrictions and turns). As a result of the completion of the work, the analysis of the resulting concept (mathematical model) was carried out, the main design flaws were identified and eliminated, and the solution obtained was assessed.

Keywords: autonomous robots, mechatronic module, closed space, extreme robotics, in-tube diagnostics.

Egorov A., master degree, Industrial Process Control and Automation chair, FSAEI HE «Peter the Great St.Petersburg Polytechnic University» (SPbPU), e-mail: watermelo.man@yandex.ru

Polosuhin D., bachelor degree, Electroacoustic and ultrasonic technology chair, FSAEI HE «Saint-Petersburg Electrotechnical University (LETI)», e-mail: I.tefnut@mail.ru

Vakulin N., engineer, SPBGU DAJNEMIKS, LLC, e-mail: Vakulin@live.ru

Ivanov O., engineer, SPBGU DAJNEMIKS, LLC, e-mail: ivanovoa26@yandex.ru


Транспорт

УДК 656.61.052:519.72.:536.004

DOI 10.52375/20728689_2021_4_131

Информационная энтропия в работе судового оператора в автоматизированной системе интегрированного ходового мостика

В исследовании предложен анализ воздействия энтропии на ходовую вахту судна на курсе, как информационного потока, влияющего на выверенное и своевременное принятие решения судоводителем, регулируя интенсивность охвата информационного поля на ходовом мостике. Исследование проведено на основе существующих постулатов теории хаоса, оптимизации управления и информационной энтропии.

Ключевые слова: информационный поток, энтропия, хаос, квадратичное отклонение, аддитивность, модификация, оптимизация, изолированная система, вероятность, дисперсия, квантованная информация, микросостояния системы.

Попов А.Н., к.д.п., к.т.н., доцент кафедры «Судовождение», докторант ФГБОУ ВО «Государственный морской университет имени адмирала Ф.Ф. Ушакова»

Троеглазов А.П., к.д.п., к.т.н., преподаватель кафедры «Судовождение», докторант ФГБОУ ВО «Государственный морской университет имени адмирала Ф.Ф. Ушакова»

Попов В.В., д.т.н., профессор, профессор кафедры «Судовождение», ФГБОУ ВО «Государственный морской университет имени адмирала Ф.Ф. Ушакова»

Information entropy in the work of the ship operator in the automated system of the integrated navigation bridge

The study provides an analysis of the impact of entropy on the ship’s navigation watch on the course, as an information flow that affects the verified and timely decision-making by the skipper, regulating the intensity of the information field coverage on the navigation bridge. The study is based on the existing postulates of chaos theory, control optimization, and information entropy.

Keywords: information flow, entropy, chaos, quadratic deviation, additivity, modification, optimization, isolated system, probability, variance, quantized information, microstates of the system.

Popov A., Master Mariner, Ph.D., associate professor of the Navigation chair, FSBEI HE «Admiral Ushakov Maritime University»

Troeglazov A., Master Mariner, Ph.D., Doctorer, lecturer of the Navigation chair, FSBEI HE «Admiral Ushakov Maritime University»

Popov V., Doctor of Techniques, Professor of the Navigation chair, FSEI HE «Admiral Ushakov Maritime State University»


Транспорт

УДК 656.61.052:681.14.004

DOI 10.52375/20728689_2021_4_137

Информационная модель проблемной области в системах принятия решений судоводителем

В исследовании принят метод выделения данных тесно связанный с их обработкой, оператор судовых систем использует не только внутреннюю базу данных, но и полученную в процессе преобразования, которые в свою очередь применимы для формулирования концептуальных преобразований, вида суперпозиции и композиции операций. По сравнению с реляционной алгеброй, применена операция условного выбора и введение интервального количественного ограничения. Исследование создало предпосылки применить высокоуровневую непроцедурную семантику манипулирования «облачными» базами данных.

Ключевые слова: концептуальный, модель, интерфейс, интегрированный, периферийный, технологический, конфигурация, информационный, коммуникация, метапонятие, функция, булеан, множество, операция, элемент, квантор, предикатор, суперпозиция.

Троеглазов А.П., к.д.п., к.т.н., докторант, преподаватель кафедры «Судовождение», ФГБОУ ВО «Государственный морской университет имени адмирала Ф.Ф. Ушакова»

Information model of the problem area in the decision-making systems of the skipper

The study adopted a method of data extraction closely related to their processing, the operator of ship systems uses not only an internal database, but also the data obtained in the process of transformation, which in turn are applicable for the formulation of conceptual transformations, the type of superposition and the composition of operations. In comparison with relational algebra, the operation of conditional choice and the introduction of an interval quantitative restriction are applied. The study created prerequisites for applying high-level non-procedural semantics of manipulating «cloud» databases.

Keywords: conceptual, model, interface, integrated, peripheral, technological, configuration, information, communication, meta-concept, function, Boolean, set, operation, element, quantifier, predicator, superposition.

Troeglazov А., Master Mariner, Ph.D, assistant professor, lecturer of the Navigation chair, FSBEI HE «Admiral Ushakov Maritime University»


Транспорт

УДК 656.61(005)

DOI 10.52375/20728689_2021_4_143

Цифровое моделирование неформальных процессов управления коммерческим судоходством

Необходимость привлечения быстродействующей техники к сфере управления флотом определяется бурным ростом тоннажа и количества судов во всех странах, осуществляющих морские перевозки. Применяемые в большинстве судоходных компаний компьютеризованные системы управления производственными и хозяйственными процессами выполняют в режиме автоматизации только те задачи, порядок выполнения которых строго формализован. Но ряд профессиональных действий диспетчера флота не может быть формализован и выполняется в ручном режиме, что тормозит его работу с автоматизированной системой управления.

В данной статье показано, что с применением современных компьютерных технологий многие процессы, выполняемые управленцами, подлежат формализации на базе дискретных алгоритмов, успешно работающих в цифровой среде. Приведены примеры таких задач с описанием структуры подобных алгоритмов.

Ключевые слова: морское судоходство, цифровизация, автоматизированная система управления.

Прокофьев В.А., к.т.н., профессор ФГБОУ ВО «ГУМРФ имени адмирала С.О. Макарова», e-mail: prokofevva@gumrf.ru

Digital modeling of informal processes for managing commercial shipping

The need to attract high-speed equipment to the field of fleet management is determined by the rapid growth of tonnage and the number of ships in all countries engaged in sea transportation. The computerized control systems of production and economic processes used in most shipping companies perform only those tasks in the automation mode, the order of which is strictly formalized. But a number of professional actions of the fleet dispatcher cannot be formalized and is performed manually, which slows down his work in the automated control system. This article shows that with the use of modern computer technologies, many processes performed by managers are subject to formalization on the basis of discrete algorithms that successfully work in a digital environment. Examples of such problems with a description of the structure of such algorithms are given.

Keywords: maritime shipping, digitalization, automated control system.

Prokofev V., Ph.D., professor, FSBEI HE «Admiral Makarov State University of Maritime and Inland Shipping», e-mail: ProkofevVA@giimrf.ru


Транспорт

УДК 681.1.003

DOI 10.52375/20728689_2021_4_149

Применение геохронологического трекинга для ретроспективных исследований специфики эксплуатации навигационного-гидрографического оборудования

Информационная технология и методики геохронологического трекинга нашли широкое применение при проведении ретроспективных исследований особенностей применения изделий наукоемкой и дорогостоящей техники навигационно-гидрографического. Результаты таких исследований являются основой для организации сервисного обслуживания, построения логистических схем снабжения, развертывания сетей обеспечения и пр. Реализуемость таких исследований сегодня особенно актуальна для изделий активно-автономного навигационно-гидрографического оборудования. Конкурентное состояние отечественной отрасли точного морского приборостроения объективно требует системного подхода к изучению особенностей спроса и применения на указанные изделия. Именно инструментарий геохронологического трекинга может стать основой нового маркетингового подхода к планированию продвижения изделий активно-автономного навигационно-гидрографического оборудования на российский и международный рынок морских и речных транспортных услуг. Рассмотрению качественно новых возможностей указанного инструментария, а также рационализации соответствующего алгоритмического аппарата посвящена данная статья.

Ключевые слова: Активно-автономное навигационно-гидрографическое оборудование, геоинформационные системы (ГИС), технологии для логистических исследований, геохронологический трек и трекинг, изоморфизм графов, оптимизация алгоритма, ретроспективные исследования в ГИС.

Ивакин Я.А., АО «Концерн «ОКЕАНПРИБОР», Санкт-Петербургский Федеральный исследовательский центр Российской академии наук (СПб ФИЦ РАН)

Потапычев С.Н., АО «Концерн «ОКЕАНПРИБОР», Санкт-Петербургский Федеральный исследовательский центр Российской академии наук (СПб ФИЦ РАН)

Ефимов К.И., старший преподаватель кафедры «Судоходство на внутренних водных путях», ФГБОУ ВО «ГУМРФ имени адмирала С.О. Макарова», e-mail: kaf_svvp@gumrf.ru

Прохоренков А.А., к.т.н., доцент кафедры «Судоходство на внутренних водных путях», ФГБОУ ВО «ГУМРФ имени адмирала С.О. Макарова», e-mail: kaf_svvp@gumrf.ru

Application of geochronological tracking for retrospective studies specifications of operation of navigation and hydrographic equipment

Information technology and methods of geochronological tracking have found wide application in retrospective studies of the features of the use of products of high-tech and expensive navigation-hydrographic equipment. The results of such studies are the basis for organizing service, building logistic supply schemes, deploying supply networks, etc. The feasibility of such studies today is especially relevant for products of active-autonomous navigation and hydrographic equipment. The competitive state of the domestic precision marine instrumentation industry objectively requires a systematic approach to studying the characteristics of demand and application for these products. It is the geochronological tracking toolkit that can become the basis for a new marketing approach to planning the promotion of products of active-autonomous navigation and hydrographic equipment on the Russian and international market of sea and river transport services. This article is devoted to the consideration of the qualitatively new capabilities of the specified tools, as well as the rationalization of the corresponding algorithmic apparatus.

Keywords: Active-autonomous navigation and hydrographic equipment, geographic information systems (GIS), technologies for logistic research, geochronological track and tracking, graph isomorphism, algorithm optimization, retrospective studies in GIS.

Ivakin Y., Concern OCEANPRIBOR, JSC, St. Petersburg Federal Research Center of the Russian Academy of Sciences (SPb FRC RAS)

Potapychev S., Concern OCEANPRIBOR, JSC, St. Petersburg Federal Research Center of the Russian Academy of Sciences (SPb FRC RAS)

Efimov K., senior lecturer at the Inland Waterways Navigation chair, FSBEI HE «Admiral Makarov State University of Maritime and Inland Shipping», e-mail: kaf_svvp@gumrf.ru

Prokhorenkov A., assistant professor at the Inland Waterways Navigation chair, FSBEI HE «Admiral Makarov State University of Maritime and Inland Shipping», e-mail: kaf_svvp@gumrf.ru


Транспорт

УДК 656.073

DOI 10.52375/20728689_2021_4_157

Оценка потенциала устойчивого функционирования предприятий в транспортной сфере

Статья посвящена разработке подхода оценки потенциала предприятия, который основан на описании результативных показателей, в комплексе всесторонне описывающих его функционирование. Данный подход позволяет оценить устойчивость транспортного предприятия по различным параметрам, при этом показатели оценки потенциала устойчивости могут отличаться по различным видам транспорта. Ориентируясь на значения потенциала и величины прогнозного роста показателей, принятых в расчет потенциала устойчивости, предприятия получают инструменты моделирования, прогнозирования результатов и отбора оптимальных параметров и решений.

Ключевые слова: потенциал предприятия, транспортная сфера, потенциал устойчивости, планирование, аэропорты, транспорт.

Бородулина С.А., д.э.н., профессор, заведующий кафедрой «Экономика», СПбГУ ГА, e-mail: piter00000@mail.ru

Панкратова А.Р., к.э.н., доцент кафедры «Аэропорты и авиаперевозки», СПбГУ ГА, e-mail: pankratova999@ mail.ru

Копцева Е.П., к.э.н., доцент, доцент кафедры «Экономика водного транспорта», ФГБОУ ВО «ГУМРФ имени адмирала С.О. Макарова», e-mail: koptsevaep@gumrf.ru

Assessment of the potential of sustainable functioning of enterprises in the transport sphere

The article is devoted to the development of an approach for assessing the potential of an enterprise, based on the description of effective indicators, in a complex comprehensively describing its functioning. This approach makes it possible to assess the sustainability of a transport company by various parameters, while the indicators for assessing the sustainability potential may differ for different modes of transport. Based on the values of the potential and the magnitude of the predicted growth of indicators taken into account in the calculation of the sustainability potential, enterprises receive tools for modeling, forecasting results and selecting optimal parameters and solutions.

Keywords: enterprise potential, transport sector, sustainability potential, planning, airports, transport.

Borodulina S., Doctor of Economics, Professor, head of the Economics chair, Saint-Petersburg State University of Civil Aviation, e-mail: piter00000@mail.ru

Pankratova A., Ph.D., associate professor of the Airports and air transportation chair, Saint-Petersburg State University of Civil Aviation, e-mail: pankratova999@mail.ru

Koptseva E., Ph.D., associate professor, associate professor of the Economics of water transport chair, FSBEI HE «Admiral Makarov State University of Maritime and Inland Shipping», e-mail: koptsevaep@gumrf.ru


Транспорт

УДК 656.61.08

DOI 10.52375/20728689_2021_4_160

Разработка автономной технической системы по определению параметров морского волнения для целей безопасного мореплавания

Обеспечение безопасности плавания судов в контексте надежного и устойчивого функционирования водной транспортной системы в условиях повышенной опасности («особых условий») плавания является приоритетным и актуальным   направлением деятельности в области решения задач организационно-управленческого, эксплуатационного и научно-технического обеспечения функционирования средств водного транспорта.

В данной статье проводится системный анализ возможностей решения вопросов безопасной навигации судна в особых (штормовых) условиях плавания с применением автономной технической системы определения параметров морского волнения.

Методы исследований – системный анализ, математическое моделирование процессов, обобщение и синтез информационных данных.

Результат исследований – алгоритм и математическая модель прогноза (оценки) изменения параметров безопасности состояния судна при ожидаемых и «особых» условиях мореплавания. Предложена обобщенная схема интеграции технической системы определения параметров морского волнения в систему управления движением судна.

Ключевые слова: безопасность плавания, техническая система, параметры морского волнения, модель прогноза состояний, оценка последствий проявлений неблагоприятных факторов среды.

Ефремова И.А., аспирант, ФГБОУ ВО «Морской государственный университет имени адмирала Г.Н. Невельского», e-mail: iriska_2394@mail.ru

Development of an autonomous technical system for determining the parameters of sea waves for the purpose of safe navigation

Ensuring the safety of navigation of ships in the context of reliable and stable functioning of the water transport system in conditions of increased danger («special conditions») of navigation is a priority and urgent area of   activity in the field of solving the problems of organizational, managerial, operational, scientific and technical support for the functioning of water transport.

This article provides a systematic analysis of the possibilities of solving the issues of safe navigation of a vessel in special (stormy) sailing conditions using an autonomous technical system for determining the parameters of sea waves.

Research methods - system analysis, mathematical modeling of processes, generalization and synthesis of information data.

The result of the research is an algorithm and a mathematical model for forecasting (evaluating) changes in the safety parameters of the ship’s condition under expected and «special» navigation conditions. A generalized scheme of integration of the technical system for determining the parameters of sea waves into the ship traffic control system is proposed.

Keywords: safety of navigation, technical system, parameters of sea waves, forecasting model of states, assessment of the consequences of manifestations of unfavorable environmental factors.

Efremova I., the post-graduate student, FSBEI HE «Admiral Nevelskoy Maritime State University», e-mail: iriska_2394@mail.ru


Транспорт

УДК 656.078

DOI 10.52375/20728689_2021_4_стр_

Экономическое обоснование оптимального режима работы перевалочного речного порта

В Стратегии развития внутреннего водного транспорта Российской Федерации на период до 2030 года поставлены задачи существенного увеличения объема перевозок грузов внутренним водным транспортом и объема погрузочно-разгрузочных работ в речных портах к 2030 году. Переключение значительной части грузооборота, особенно в европейской части страны, с прямого железнодорожного сообщения на смешанное прямое железнодорожно-водное сообщение может стать фактором более равномерной загрузки транспортной сети и снижения транспортной составляющей в цене перевозимых грузов. Обоснование и внедрение оптимального режима работы порта обеспечит эффективность всей транспортной цепочки в прямом железнодорожно-водном сообщении. Основная цель работы порта в оптимальном режиме состоит в том, чтобы обеспечить оптимальное соотношение между провозной способностью флота и пропускной способностью порта. Количественным измерителем этого соотношения может быть коэффициент использования пропускной способности порта, оптимальное значение которого должно соответствовать минимуму суммарных суточных приведенных затрат по системе «флот+порт». В статье авторами предложен алгоритм расчета этого показателя с учетом особенностей технологии работы перевалочных портов по прямому варианту. В статье рассмотрен принцип ритмичности работы смежных видов транспорта при перевалке грузов по прямому варианту. При определении дополнительного времени на ожидание подачи вагонов необходимо учитывать риск нарушения ритмичности, количественная оценка которого предложена авторами в статье.

Ключевые слова: речной порт, работа по прямому варианту, валовое время обработки, оптимальной режим работы порта

Шилкин В.П., к.э.н., доцент кафедры «Математическое моделирование и прикладная информатика», ФГБОУ ВО «ГУМРФ имени адмирала С.О. Макарова», e-mail: vlad_liss@rambler.ru

Шилкина И.Д., к.э.н., доцент, профессор кафедры «Математическое моделирование и прикладная информатика», ФГБОУ ВО «ГУМРФ имени адмирала С.О. Макарова», e-mail: irina_shilkina@rambler.ru

Бурыкин А.А., к.в.н., доцент, профессор кафедры «Математическое моделирование и прикладная информатика», ФГБОУ ВО «ГУМРФ имени адмирала С.О. Макарова», e-mail: a.a.burykin@mail.ru

Economic justification of optimal river transfer port operation mode

The Strategy for the Development of Inland Waterway Transport of the Russian Federation for the period up to 2030 sets the tasks of significantly increasing the volume of cargo transportation by inland waterway and the volume of loading and unloading operations in river ports by 2030. Switching a significant part of the cargo turnover, especially in the European part of the country, from direct rail to mixed direct rail-water communication will become a factor in a more uniform loading of the transport network and reducing the transport component in the price of transported goods. Justification and implementation of the optimal mode of operation of the port will ensure the efficiency of the entire transport chain in direct rail-water communication. The main purpose of the port’s operation in the optimal mode is to ensure an optimal ratio between the carrying capacity of the fleet and the capacity of the port. A quantitative measure of this ratio can be the port capacity utilization factor, the optimal value of which should correspond to the minimum of the total daily reduced costs for the “fleet+ port” system. In the article, the authors propose an algorithm for calculating this indicator, taking into account the peculiarities of the technology of transshipment ports according to the direct variant. The article considers the principle of rhythmic operation of adjacent modes of transport when transshipment of goods according to the direct variant. When determining the additional time to wait for the delivery of wagons, it is necessary to take into account the risk of rhythm disturbance, the quantitative assessment of which is proposed by the authors in the article.

Keywords: river port, direct option operation, gross processing time, optimal port operation mode.

Shilkin V., Ph.D., associate professor, Mathematical Modeling and Applied Informatics chair, FSEI HE «Admiral Makarov State University of Maritime and Inland Shipping», e-mail: vlad_liss@rambler.ru

Shilkina I., Ph.D., professor, Mathematical Modeling and Applied Informatics chair, FSEI HE «Admiral Makarov State University of Maritime and Inland Shipping», e-mail: irina_shilkina@rambler.ru

Burykin A., Ph.D., professor, Mathematical Modeling and Applied Informatics chair, FSEI HE «Admiral Makarov State University of Maritime and Inland Shipping», e-mail: a.a.burykin@mail.ru